En skjuts framÄt för elbilen

ny sorts el. Volvos vd HÄkan Samuelsson stÄr hÀr framför en av företagets elbilar pÄ en presskonferens i vÄras. Tage Nilsson menar att Volvos satsning gör att hoppet vÀcks.

ny sorts el. Volvos vd HÄkan Samuelsson stÄr hÀr framför en av företagets elbilar pÄ en presskonferens i vÄras. Tage Nilsson menar att Volvos satsning gör att hoppet vÀcks.

Foto: Anders Ahlgren/SvD/TT

Norrbottens lÀn2017-10-04 06:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Volvos satsning gör att hoppet vÀcks att företaget ocksÄ tittar pÄ de möjligheter som finns med Gen IV kÀrnreaktorer. LFTR reaktorer (Liquid fluoride thorium reactor, en kÀrnreaktor som drivs av en smÀlta av det radioaktiva Àmnet torium, reds. anm.) har sÄ hög arbetstemperatur att de förutom att förstöra det lÄnglivade kÀrnavfallet, kan göra motorbrÀnsle ur koldioxiden i luften. Man ÄteranvÀnder koldioxiden men hÄller den pÄ den nivÄ som vÀxtligheten behöver.

Att facket, som kanske fortfarande har regeringens öra, tillsammans med företaget har större insikt i teknik Ă€r vĂ€l sjĂ€lvklart. Styr om regeringen till en satsning pĂ„ sĂ„dana reaktorer, eller rösta bort den! FörbrĂ€nningsmotorer behöver fortfarande utvecklas men att de fortsĂ€ttningsvis tankas med fossilfritt brĂ€nsle tagen ur koldioxiden i luften och gör att vi slipper tankbĂ„tar i Östersjön.

LFTR kan göras bÄde stora och smÄ och vara i de nÀrmaste obemannade. Beroendet av att vÄrt dyra 400 kV-nÀt fungerar försvinner genom att reaktorerna kan förlÀggas dÀr behoven finns och med fördel anslutas till fjÀrrvÀrmenÀtet. Behovet att ha vattenkraft som reglerstyrka försvinner dÄ en LFTR vid behov av reglering, i stÀllet för att Àndra effekten producerar mer eller mindre vÀtgas eller fordonsbrÀnsle. Med sÄdana reaktorer kan vÄra Àlvar ÄterstÀllas till ursprungligt skick!

Innan LFTR-reaktorerna Àr kommersiellt anvÀndbara mÄste vi elektrifiera vÄr Àldre bilpark. De modifieras sÄ att de kan köras de 50 km pÄ el som medelbilisten kör varje dag. Om batterierna töms under fÀrden körs sista biten med den gamla förbrÀnningsmotorn. Biltillverkarna Volvo och NEVS kan fÄ försprÄng gentemot utlÀndska tillverkare genom att leverera ovanstÄende som byggsatser och dÀrmed noggrant testa sina drivlinor, för att inte tala om hur mÄnga nya arbetstillfÀllen det kunde bli för vÄra bilverkstÀder!

Ytterligare ett stort plus som kommer uppstÄ nÀr de flesta kör pÄ el sÄ kommer ljudnivÄn och luftkvaliteten i vÄra tÀtorter förbÀttras betydligt vilket löser det stora problemet, bristen pÄ tomtmark, eftersom man dÄ kan bygga ut pÄ höjden och dÀrmed rymma fler boende pÄ samma yta.

LĂ€s mer om