Enkla åtgärder för att öka säkerheten

Foto: Leif Selberg ´har tips på snabba, enkla och billiga lösningar på en av Luleås farligare korsningar.

Norrbottens län2018-10-02 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under alla dessa år som korsningen från Gäddvik söderut och upp på E4an har funnits har inget gjorts för att förbättra säkerheten - detta trots återkommande olyckor och allvarliga tillbud. Anslutande fordon till en så snabbtrafikerad väg måste självklart ha en accelerationssträcka, inte som nu en och 90 graders sväng med väjningsplikt. Utan accelerationssträcka hinner inte inkörande fordon öka farten tillräckligt för att undvika risken för påkörning och/eller tvära bromsningar och farliga väjningar för de upphinnande fordon.

Fordonens fart på E:4 an är hög, hastighetsbegränsningen på sträckan är 110km/h. Som vi alla vet så har vi halt väglag många månader om året och det gör denna infart till en riktig rysare. Stor fartskillnad mellan fordon är en av de större olycksriskerna på snabba vägar. Därför är normalt att alla likvärdiga anslutningar byggs med en accelerationssträcka. Men inte denna, varför?

Trafikverket och Luleå kommun måste ha glömt eller inte orkat ta tag i detta. Andra närliggande anslutningar till E4:an, från Bodenvägen, från Storheden från Måttsund m fl är sedan länge byggda eller ombyggda med riktiga påfart sträckor. Till och med denna korsning, norrut (!), är försedd med accelerationssträcka. Det är för mej ofattbart hur anslutningen söderut kunnat lämnads åt sitt öde. Det kan inte bero på pengar utan dessvärre är det nog nonchalans till oss bilförare och våra liv. Måste det först hända en dödsolycka innan de ansvariga vaknar?

Mitt förslag till åtgärd är enkel och billig och kan göras snabbt. Till och med nu innan halkan slår till.

Gör så här:

1. På Gäddviksbron går det nu endast ett körfält söderut, men som efter bron övergår till två. Fortsätt med det, alltså bara ETT körfältet hela vägen fram till och förbi den livsfarliga korsningen ca 250m.

2. Gör sedan om det tillkomna högra körfältet endast till avfart och strax senare till påfart på följande vis.

Skylta och måla om första delen till avfart mot Gäddvik. Efter avfarten stänger man bara av fortsättningen av körfältet fram till den farliga väganslutningen.

3. Öppna där höger körfält igen och gör det till påfart. Detta genom att bara måla en spärrlinje mellan de två befintliga körfälten tillräckligt lång så att inkörande fordon därigenom för en tillräckligt lång och säker accelerationssträcka.

Vips har vi skapat en riktigt säker infart. Och avfart med för den delen.

Endast ommålning, nya skyltar och några trafiksäkra hinder behövs för åstadkomma detta.

Snabbt och enkelt och med kostnader som rimligen måste anses försumbara i sammanhanget. Och med hopp om snabb åtgärd.