Ett annat besluts­undarlag, politiker

Foto: Söderlund, Thomas

Norrbottens län2016-03-31 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När beslut om målbilden för Framtidens skola fattades på kommunfullmäktige 2015-06-15, gjordes det utifrån ett underlag som till våra folkvalda förkunnade att 700 lärare skulle gå i pension under den närmaste tioårsperioden.

Den korrekta siffran visade sig efter beslutet vara 300 lärare varav 120 lärare återfinns inom förskoleklass till årskurs 6.

Rekryteringsbehovet inom förskola till åk 6 över den närmaste tioårsperioden ligger på 10–20 lärare per år om man beaktar den korrekta siffran samt effekterna av den förväntade befolkningstillväxten. Våra folkvalda, de som har mandat att företräda oss alla, blev serverade felaktiga uppgifter och tog sedan beslut på helt felaktiga grunder.

Nu, cirka tio månader senare är det dags igen. Våra folkvalda i KF kommer ännu en gång att bli serverade ett underlag som skall ligga till grund för ett beslut som förändrar Luleås hela skolstruktur från småskalighet till stordrift. Ett underlag sprängfullt med felaktigheter. Systematiska fel som påtalats i månader och där vi är många som vill ha svar på våra frågor. Vi har mötts av en kompakt tystnad.

Men denna gång kan i vart fall inte våra folkvalda i KF säga att det inte har blivit informerade om underlagets fel och brister. Vi är många som lagt mycket tid på att granska underlaget till Framtidens skola och korrigerar man alla felaktigheter så är det bifogat diagram som KF har att ta ställning till den 4 april.

Jag hyser tyvärr små förhoppningar om att det styrande partiet, som även har egen majoritet i KF, ska besinna sig i denna fråga.

Risken är stor för att föreslagen skolstruktur blir klubbad. Och detta av helt andra skäl än en verklig omtanke om skolan, dess lärare och elever. Här handlar det om att förverkliga ett strategival fattat i KSAU (kommunstyrelsens arbetsutskott) den 25 maj 2015.

Och det finner jag mycket sorgligt.

Vad skulle du välja?

På www.nsd.se/insandare/ finns denna insändare med ett utförligare diagram.