Replik på Niklas Nordströms insändare i NSD 9 december.
I utredningen om flygskatt kan man läsa att de globala utsläppen från flyget har fördubblats mellan 1990 och 2005. Mellan 2005 och 2050 förväntas ytterligare en ökning på mellan 190 och 450 (!) procent. Utsläppen från svenskarnas flygresande har i dag ökat till en nivå som överstiger klimatpåverkan från alla personbilar i Sverige.
Utrikesresorna står för nio tiondelar av svenskarnas flygutsläpp och inrikesresorna för en tiondel. Detta har Niklas noterat och när han skriver att ”utsläppen av inrikesflyget är en procent av de totala utsläppen, en bråkdel mot vägtrafiken till exempel” så är det ett sätt att dölja helheten. Det är inte en argumentation som man förväntar från ett ansvarigt kommunalråd. Istället är det flyglobbyisten som försöker blanda bort korten och hoppas att vi andra inte ska syna argumenten.
Niklas skriver att jag ignorerar människors oro i Norrbotten över att flygbiljetten till Stockholm stiger med 80 kr. För mig finns det olika grader av oro. Min oro förändrades när jag blev far- och morförälder till Julia, Erika och August, 0-3 år gamla.
Vetskapen att dom antagligen kommer att genomleva hela det här århundradet fick mig att fundera på hur deras vardag ser ut när dom exempelvis kommer upp i min ålder, just nu 60. Då känner jag oro, speciellt när jag läser vad världens ledande klimatforskare skriver om stigande hav, matbrist, mångdubblade flyktingströmmar och krigs- och konflikthot i klimatförändringarnas spår. Jag känner oro över att en klimatförnekare just nu är på väg in i Vita Huset.
Jag känner också oro över att politiker på olika nivåer fortfarande i dag hävdar att just de egna utsläppen är obetydliga och det är bättre att minska utsläppen någon annanstans, oklart var. Ska vi lyckas hålla tillbaka den pågående uppvärmningen behövs att vi alla tillsammans gör allt vad vi kan för att minska utsläppen av växthusgaser.