Förkastliga förslag

SKOLfrågan. Som lärare och förälder uppmanar insändarskribenten politiker och tjänsteman att komma ut och besöka klassrummen i verkligheten.

SKOLfrågan. Som lärare och förälder uppmanar insändarskribenten politiker och tjänsteman att komma ut och besöka klassrummen i verkligheten.

Foto: JESSICA GOW / TT

Norrbottens län2015-11-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den senaste tiden har det varit många diskussioner i media och bland befolkningen om framtidens skola i Luleå. Förslag har lagts fram att flera skolor i kommunen ska läggas ner eller förflyttas och slås ihop med andra.

Jag är både lärare och förälder till skolbarn så om detta ämne har jag så mycket att säga, att jag inte vet var jag ska börja. Men om jag nu skulle prioritera lite så är det detta jag vill föra fram: Snälla ni berörda politiker och andra tjänstemän, kom ut i skolorna och se vår verksamhet som den är i vardagen, i verkliga livet. Då kanske ni förstår vad ni verkligen behöver göra för förändringar i Luleås skolor för att lösa bristen på lärare.

Jag vill understryka att jag inte automatiskt är emot stora skolor men de förslag som nu ligger framme är så förkastliga och det sätt ni arbetar på med att genomföra denna stora förändring i Luleå kommuns skolstruktur är så destruktivt som det bara kan bli.

För det första kan vi lärare och föräldrar inte tycka till så mycket om de förslag som ligger framme då det inte presenterats något underlag för hur resurser eller lokaler ska fördelas på respektive skolenheter efter alla era förändringar. Det enda som lagts fram är vilka skolor som ska ha vilka årskurser. Hur demokratiskt är det?

För det andra är det sådan katastrof i skolorna i dag vad gäller resurser så tilliten till att ni kommer att ge oss lärare bättre arbetsvillkor på större skolor är lika med noll, till och med på minus.

Ni har också som förslag att slå ihop två stora högstadieskolor i socioekonomiskt tunga områden, men behålla högstadieskolorna där eleverna kommer från en mer fördelaktig bakgrund. Jag tror inte det är sant. Jag kan inte förstå det. Ni som står bakom detta borde skämmas!

Därför ber jag er nu kära berörda politiker och tjänstemän, kom ut till oss på skolorna, fråga oss lärare om våra och våra elevers villkor, om hur vi arbetar och hur vi vill arbeta för att skapa skolor med god kvalitet och med goda resultat. Fråga oss vad vi behöver, visa att ni faktiskt kan göra ert jobb istället för att endast räkna siffror.

Lägg bort statistiken och siffrorna för en stund och lita på oss och vår kompetens. Vi kan det här med lärande. Snälla ge oss chansen att visa det!