Framtidens skola – en centraliserad skola?

Norrbottens län2015-06-12 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Framtidens skola finns i Luleå” är rubriken för förslaget till Luleå kommuns nya målbild för skolan. Målbilden beskriver en centraliserad skolstruktur med större skolor, många barn och lärare. Stora skolor som ska vara lätta att bemanna och bra för eleverna, sägs det.

Men är det verkligen bra för alla elever med stora skolor? Vad händer med tryggheten för de yngre barnen, och de barn som behöver lugn och ro för att klara sin skoldag?

Vad händer när barn som tidigare har kunnat gå till sin skola måste åka buss? Eller när en bussresa går från att ta 15–20 minuter till att bli en timme lång? Vill alla lärare arbeta på stora skolor? Är det storleken på skolan som gör arbetet som lärare attraktivt?

Vi menar att Barn- och utbildningsnämnden och Barn- och utbildningsförvaltningens förslag till målbild för framtidens skola inte syftar till en bättre skola. Den framstår istället vara formulerad för att skapa en billigare skola, och en skola med fler barn per kvadratmeter och framför allt fler barn per lärare.

Att det i målformuleringen dessutom skrivs att grundlärarutbildningen på Luleå tekniska universitet (LTU) endast kommer att ges på distans till hösten är missvisande. Det gäller endast grundlärare 4–6 och kompletterande pedagogisk utbildning. Viktigt är därför att påpeka att det fortfarande ges campusutbildning för flera lärarkategorier på LTU nu till hösten.

Att dessutom i en målformulering hänvisa till Lärarförbundets upprop om beräknad lärarbrist på 65 000 om tio år, och skriva att det är Skolverkets bedömning, är anmärkningsvärt.

Beträffande de prognoserna som Lärarförbundet och inte Skolverket hänvisar till, är vad SCB presenterat i vad som just är prognoser, tio år framåt. De omfattar ett mer komplext underlag än att bara peka på lärarbrist i allmänhet. Det hör knappast hemma i ett måldokument med framtida skola i sikte.

Målet bör inte vara lärarbrist, utan att man i stället löst problemet! Och om det som det skrivs, finns vilja till flexibilitet och smarta lösningar, så är det vad vi vill se. Luleå kommuns skolor är till för alla elever i kommunen.