Fy för flygstrulet

Dålig förbindelse. Insändarskribenten har drabbats negativt av bytet av operatör på Gällivares flygplats.

Dålig förbindelse. Insändarskribenten har drabbats negativt av bytet av operatör på Gällivares flygplats.

Foto: Maria Ödalen

Norrbottens län2015-09-14 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För elva år sedan flyttade vi till Gällivare och under dessa elva år har vi upplevt vi hur kollektivtrafiken stegvis förvärrats. Den sista i en lång rad försämringar är nu bytet av flygoperatören.

Nextjet var visserligen varken en billig eller en tillförlitlig operatör. Men nu har två operatörer ansökt om att driva sträckan Stockholm-Gällivare kommersiellt och när Estonian fick tillstånd att trafikera linjen så drog Nextjet sig omedelbart tillbaka. Estonian valde nu att kombinera det som tidigare var två huvudsträckor, Gällivare och Arvidsjaur och resultatet blev en mellanlandning i Arvidsjaur.

Nu är det mycket oekonomiskt att flyga en sträcka på 19 mil med ett jetplan. Notan i form av kraftigt höjda biljettpriser får vi som bor här ta. Ännu värre är dock att vi tappar den enda användbara anknytningen till kusten. Detta drabbar många studerande från Norrbotten som läser på universitetet i Umeå. Tack vara mellanlandningen i Kramfors och den smidiga övergången till tåget där förkortades restiden till kustområdet mellan Umeå och Sundsvall avsevärt.

Personligen drabbas vi dubbelt: Min fru läser på Umeås universitet och vår dotter går på gymnasiet i Härnösand. För båda blir restiden nu mellan 9 och 15 timmar – förutsatt att tågen är i tid. Då SJ brukar inställa sina tåg under -25 grader (utan ersättning) blir tåget under vintermånaderna nästan oanvändbart.

För oss återstår egentligen bara ett alternativ om inte trafiksituationen förbättras – att packa ihop och flytta söderut.