För mÄnga av oss konsumenter Àr valen vi stÀlls inför i vardagen övervÀldigande mÄnga.
Allt frÄn elleverantör och kaffesort, till skola och olivolja ska vÀljas.
I vissa fall möjliggör det stora utbudet att du kan hitta en favorit â i andra fall ger samma utbud dig huvudvĂ€rk.
Som konsument förvÀntas du ocksÄ ta ansvar för hur produkten du köper bidrar till en hÄllbar utveckling. Vi ifrÄgasÀtter om det verkligen Àr ett val som kan och bör ligga sÄ tungt pÄ konsumenten.
Sveriges Konsumenters har i rapporten Vilse i Valfrihetsdjungeln kartlagt utmaningar inom tvÄ omrÄden: mat och el. BÄda har tydlig pÄverkan pÄ hÄllbarhetsutvecklingen, politiken och konsumentens vardag.
KartlĂ€ggningen har visat att de flesta konsumenter upplever att de har stora valmöjligheter â och, tvĂ€rt om vad vi trodde, inte för mĂ„nga val. DĂ€remot upplever mĂ„nga att det Ă€r för svĂ„rt att göra rĂ€tt val, att det Ă€r fel val som Ă€r möjliga och att de saknar kompetens för att kunna dra nytta av sina valmöjligheter.
Faktorer som spelar in Ă€r bland annat pris, kvalitet, tillgĂ€nglighet och hĂ„llbarhet â bĂ„de social, ekologisk och ekonomisk..
VĂ„r kartlĂ€ggning visar att mĂ€nniskor vill göra val â i de frĂ„gor dĂ€r de har kompetens, kĂ€nner sig trygga och har tillrĂ€cklig information. Alla vill inte heller vĂ€lja pĂ„ alla omrĂ„den. DĂ€rför mĂ„ste det vara lĂ€tt att göra rĂ€tt och âdeafaultvaletâ, det som vĂ€ljs nĂ€r jag inte vĂ€ljer aktivt, mĂ„ste ocksĂ„ vara ett bra val.
Det mÄste vara sjÀlvklart att de alternativ vi har inte motverkar en hÄllbar utveckling. De billigare, ibland enklare och för miljön och omgivningen sÀmre valen fÄr vi ju betala för i framtiden.
Det Àr först dÄ konsekvenserna mÀrks av i form av stora kostnader för miljöförstöring, hÀlsoproblem och en marknad som inte fungerar.
För att inte gÄ vilse i valfrihetsdjungeln krÀvs tre saker:
4 Trygghet â Konsumentskyddet mĂ„ste stĂ€rkas och de dĂ„liga valen mĂ„ste bort frĂ„n hyllorna!
4 Kompetens att göra vĂ€l grundade val â Förebyggande konsumentvĂ€gledning i alla kommuner, bĂ€ttre konsumentundervisning i skolan samt tydliga avtal ökar kunskaperna om konsumentrĂ€ttigheter och hĂ„llbarhet!
4 TillgĂ„ng till tydlig och relevant information â Producenter, handlare, lagar och regleringar mĂ„ste arbeta tillsammans för att se till att rĂ€tt information finns pĂ„ rĂ€tt plats.
EU har antagit framtidsvisionen âEuropa 2020â. DĂ€r stĂ„r det klart och tydligt att hĂ„llbarhet ska vara en ledstjĂ€rna i allt arbete inom EU. Vi konsumenter röstar i valen, nu nĂ€rmst till vĂ„ren.
Det Àr i de valen, dÀr alla har varsin röst, vi stakar ut framtiden. Vi förvÀntar oss att politikerna följer upp med stöd och sanktioner som matchar besluten.
NĂ€r vi konsumerar ska vi göra för oss relevanta val mellan olika sĂ€kra produkter. Tanken att vi i butiken ska âröstaâ igen för att fĂ„ bort det som Ă€r farligt â med vĂ„ra olika stora plĂ„nböcker â Ă€r djupt odemokratisk.
Alla vÄra val ska sjÀlvklart vara rÀtt val för framtiden!