Låt arbetssökande själva bestämma när de vill ha en jobbcoach.
Först anlitar Arbetsförmedlingen en enorm mängd jobbcoacher. Det var tänkt att de skulle vara stöd åt arbetssökande.
Av olika anledningar blir nu blir 800 hundra jobbcoacher uppsagda från sina uppdrag.
Det innebär att ett viktigt stöd försvinner för dem som är arbetslösa.
Inte för dem som är långtidsarbetslösa för de kommer fortfarande få den typen av stöd, men för dem som varit utan arbete för kort tid. Hur tänker de som bestämmer då?
Ett problem som Arbetsförmedlingen har, anser vi, är att man ofta tänker att en och samma lösning ska passa alla individer, oavsett behov.
Eller med andra ord, en storlek passar alla. Vad vi glömmer bort är att vi alla är skapta i olika format och behöver varierande storlekar för att få plats med vår kropp.
Detsamma gäller individens behov, i det här fallet i samband med arbetssökande. Behoven är olika från person till person beroende på kunskap och erfarenhet med mera.
Vad är det som säger att de personer som varit arbetslösa en kort tid är i mindre behov av en jobbcoach i jämförelse med en de som varit utan arbete en längre tid? Det är bättre att låta personens behov styra rätten till jobbcoach i stället för antalet månader, anser vi.
Det bidrar till att de som verkligen behöver en jobbcoach får det i tid. Då undviker vi att en del personer hamnar i långtidsarbetslöshet i onödan.
Att söka jobb i dag är ett komplext arbete. Jobbsökarprocessen är kämpig, framför allt om den blir långvarig. Tänk dig de personer som blir av med sitt arbete och har aldrig varit arbetslösa förut.
De kanske behöver hjälp på olika sätt i sitt jobbsökande. Har man aldrig varit arbetssökande förut kan exempelvis steget till att skriva ett CV kännas stort.
Nu ska dessa personer inte få hjälp förrän de har varit arbetssökande tillräckligt länge.
Under tiden finns risken att de kommer utföra en del misstag som medverkar till att de inte kommer på intervju.
Är till exempel ett CV dåligt skrivet kan det kosta dem chansen att komma till en arbetsgivare.
De personer som är långtidsarbetslösa har troligtvis upplevt en del motvind under tiden. Självkänslan kan vara låg och motivationen likaså.
Utgångsläget är kämpigare än vid första tiden som arbetssökande. Vad hade hänt om de personer som behövt en jobbcoach, hade fått det innan uppförsbacken var ett faktum?
Som sagt, låt individens behov styra typen av hjälp i samband med jobbsökarprocessen. Lyssna på individen i stället för att räkna antal månader.
Låt jobbcoacher vara ett viktigt stöd i tid innan personen utan arbete börjar må alltför dåligt. Det underlättar deras samarbete.
Då får vi troligtvis ut personer i jobb snabbare än om alla ska följa samma mall.