För hundra år sedan, våren 1914, var den allmänna uppfattningen att världsfreden var säkrad med de senaste 50 årens tekniska landvinningar.
Tre månader senare startade första världskriget. I dag går allt mycket fortare.
Sedan kalla krigets slut har vi efterhand avvecklat det nationella försvaret, stött av insikten att vi ”för närvarande inte har något militärt hot”. Senast manifesterat med att avveckla allmänna manliga mönstringen och försätta värnpliktsutbildningen i malpåse.
I dag består det nationella försvaret av en rudimentär flotta, en total avsaknad av kustartilleri, en armé bestående av embryon till några brigader samt ett habilt flygvapen. Den operativa förmågan räcker till att försvara mindre del av landet upp till några veckor!
Denna operativa förmåga erhålls med ett försvarsanslag av ungefär samma storlek, drygt 40 miljarder, som i slutet av kalla kriget.
För att återinföra ett nationellt försvar bedömer jag att det erfordras 22–25 miljarder.
I det ingår allmän mönstring och en allmänmilitärutbildning om cirka 3-5 månader samt ett territorialförsvar som täcker HELA landet.
I anslaget finns inga medel för någon form av utlandsstyrka. I den mån det befinns lämpligt ankommer det lämpligen på utrikesministern att äska medel för svenskt militärt bistånd utrikes. Det ska inte belasta försvarsanslaget.
Under efterkrigstiden har försvarsanslaget belastats med omfattande materielinköp som regeringar pådyvlat Krigsmakten/Försvarsmakten föregivande att vårt invasionsförsvar erfordrar detta. Allt från flygplan, ledningssystem, minor, granatgevär till finkalibrig ammunition.
Hederligare hade varit att redovisa det som stöd till ”Det militärindustriella komplexet”.
Framgent bör medel för detta äskas från Industridepartementet och inte belasta försvarsanslaget.
Inom Försvarsmakten finns i dag viss kompetens som kan avvecklas. Vårt nationella försvar behöver inte den spetskompetens inom EOD (läs: minröjning) som inhämtats i Bosnien och annorstädes.
Vår fantastiska kompetens på området borde rimligen kunna omsättas i inkomstbringande export. Men det ska inte vår Försvarsmakt syssla med.
Med ovanstående förändringar skapas en beredskap till mobilisering av en operativ förmåga som innebär att vi kan möta framtida militära hot, närhelst sådana uppstår.