Klarsynt krönika

Norrbottens län2015-08-31 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Har just tillsammans med morgonkaffet satt i mig Nils Johanssons klarsynta analys av SVT.

Han knyter an till en reflektion jag själv gjort under de senaste åren, det vill säga ”snuttifieringen”.

I min egen analys har jag kommit fram till att allt startade när bensinstationerna började sälja mjölk.

Då började alla titta på vad andra rörelser tjänade pengar på, och försökte sedan ta en så stor del av deras vinst som möjligt.

Detta har sedan spridit sig till alla delar av samhället, med resultatet att ingen gör någonting riktigt bra, utan i bästa fall mediokert. Man köper mjölk där man tidigare kunde köpa olja, och tändstift där man förr köpte bröd.

Tråkigt nog har ju även mediabranschen hakat på, och det som förr ”bara” var en bra papperstidning ”måste” nu också ha både nättidning och egen tv sändning.

Allt förklaras och försvaras varje vecka av chefredaktören som berättar att läsarna kräver detta, när det i själva verket är giriga ägare som står för kraven. Behovet hos läsarna skapas av leverantören.

Det finns ett gammalt ordstäv som lyder: ”Skomakare bliv vid din läst”. Kanske man borde tänka på ibland.