Låt hyresgästerna välja

”Det är positivt att Lulebo utökar hastigheten, men jag är kritisk till det odemokratiska tillvägagångssättet”, skriver Jan Englund.

”Det är positivt att Lulebo utökar hastigheten, men jag är kritisk till det odemokratiska tillvägagångssättet”, skriver Jan Englund.

Foto: Shutterstock.com

Norrbottens län2018-12-11 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Öppet brev till Lulebo och hyresgästföreningen:

Som hyresgäst i Lulebo fick jag ett brev ”ut-ökad hastighet för Lulebos internettjänst”. Låt mig först slå fast att det är positivt att kapaciteten utökas till 100 Mbit. Däremot är jag ytterst kritisk till det odemokratiska tillvägagångssättet.

Återigen visar Lulebos ledning sin arrogans och behandlar sina hyresgäster som boskap. Den utökade kapaciteten renderar en hyreshöjning på 49 kronor per månad och kommer att drabba alla Lulebos hyresgäster, undantaget de hyresgäster som av tekniska skäl inte kan få 100 Mbit. I stället för att låta oss hyresgäster välja slår man fast: ”Notera att det inte är hyresgästen som själv väljer hastighet – det är de tekniska möjligheterna i varje lägenhet som styr vilken hastighet som kommer att levereras.” Detta är en form av kollektiv bestraffning och jag ifrågasätter det lagliga i att tvinga på hyresgästerna denna form av avgifter.

Jag är kritisk speciellt på två punkter:

1. Det finns hyresgäster som inte har dator. Allt fler lever på små ekonomiska marginaler och av den orsaken inte har råd att skaffa dator. Av vilken orsak ska dessa drabbas av hyreshöjningen?

2. Många hyresgäster använder sällan dator och klarar sig på 10 Mbit. Varför ska dessa tvingas på 100 Mbit och en hyreshöjning?

Som sagt: det är positivt med den ökade kapaciteten, men varför får inte hyresgästerna välja? Undrar även vad hyresgästföreningen sysslar med.