I Luleå kommuns översiktsplan kan man läsa följande under delprogrammet ”Resor och transporter”:
”En av de största utmaningarna inför framtiden är utsläppen av växthusgaser och den klimatförändring de på sikt orsakar. Transportsektorn står i Sverige för cirka en tredjedel av utsläppen av klimatgaser. Åtgärder kommer att krävas inom såväl teknik som inom samhällsplanering och beteendepåverkan.”
Vidare står det att ”Vårt transportsystem ska vara anpassat till vad människor och naturen tål och inte bidra till den globala uppvärmningen.”
Regeringen kommer nu att lägga ett förslag om en mindre skatt på flygresor. Flyget är det mest klimatovänliga sättet att resa på idag. Samtidigt är flyget befriat från miljöskatter och utrikesresor är även momsbefriade. I praktiken är flyget subventionerat jämfört med exempelvis järnvägen. Flygskatten är således i linje med Luleå kommuns viktigaste styrdokument.
Luleå kommun har också skrivit under det så kallade Borgmästaravtalet, en frivillig överenskommelse mellan städer och kommuner i Europa, där vi förbinder oss att ta krafttag för att minska kommunens egna klimatutsläpp och även arbeta för att minska utsläppen inom vårt geografiska område.
När Luleås kommunalråd Niklas Nordström går ut och sågar förslaget om flygskatt agerar han således tvärs emot de antagna kommunala dokumenten och besluten. När han gör sitt utspel så är det också ett skolexempel på lobbyismens ökade inflytande i politiken. Niklas är nämligen också ordförande i lobbyorganisationen Svenskt Flyg.
Det finns en målkonflikt mellan kommunens mål om hållbara transporter och branschorganisationen Svenskt Flygs särintresse av att öka flygets marknadsandelar inom transportsektorn. När Niklas Nordström argumenterar (tidningen Land 29 november) så är det Svenskt Flygs argument rakt igenom som framförs. Men i underskriften står det också ”kommunalråd i Luleå” tillsammans med hans namn. På så sätt försöker han få särintresset att se ut som ett allmänintresse.
Det finns säkert luleåbor som vill fortsätta att flyga billigt. Men i politiken måste vi se frågor långsiktigt. Vi måste se intressekonflikterna och väga dom emot varandra. Det finns exempelvis bortåt 5 000 förskolebarn i Luleå. Majoriteten av dom kommer troligen att leva även vid nästa sekelskifte 2100. Dom riskerar att få uppleva en värld där klimatförändringarna orsakat fullständigt förfärliga effekter.
Deras dom kommer att bli hård över politiker som prioriterade billigt flyg framför långsiktig hållbarhet i en tid när vi fortfarande hade chansen att undvika dom värsta följderna av global uppvärmning.