Vi närmar oss samrådsmötet för förslaget till detaljplan för Återvinningscentral och Återvinningsmarknad på Lövskatan. Under mer än ett halvt års tid har vi argumenterat mot denna lokalisering.
Vi har sakligt granskat olika beslut i samband med Återvinningscentralens planerade lokalisering till Lövskatan och ifrågasatt det som sker. Vi har kunnat konstatera många brister i hanteringen av ärendet samt många brister och problem i den omgivning som Återvinningscentralen är tänkt att placeras i.
Vi kan nu visa att:
• Den lokaliseringsutredning som ligger till grund för beslutet att starta arbetet är daterad två månader efter det att ansökan om att få starta skrevs och mer än en månad efter det att beslutet togs.
• Lokaliseringsutredningen är mycket ofullständig med många allvarliga brister.
• Svevia har varit villigt att sälja marken till förstahandsalternativet för lokalisering av Återvinningscentralen, den så kallade Sveviatomten.
• Kommunen aldrig har förhandlat med Svevia och aldrig har lagt att bud på tomten.
• Kommunen har bestämt hur infartsvägen till den tänkta Återvinningscentralen skall byggas, trots att det i ansökan om att få starta arbetet med Återvinningscentralen går att läsa ”Planområdets trafikanslutning till Bragegatan … kommer att utredas särskilt under planarbetet”.
• Mötet den 20 november 2014 – när beslutet om att Lövskatan är bästa lokaliseringen i hela Luleå kommun! för en Återvinningscentral – inte har genomförts.
• Ett enda dialogmöte har genomförts med boende på Lövskatan, ett möte som inte blev ett dialogmöte utan ett monologmöte.
• I hittillsvarande skrivningar nämns inte att det tänkta planområdet är fastställt som ett grönområde i giltig detaljplan.
• I hittillsvarande skrivningar beskrivs inte den kontext som den tänkta Återvinningscentralen skall placeras i. Denna kontext utgörs av störande industriområden och den hårt trafikerade Svartöleden och den hårt trafikerade Hertsövägen.
• Inga tydliga motiv presenteras i beslutsunderlaget för att Lövskatan är det mest lämpliga alternativet för en Återvinningscentral.
• Inga egentliga alternativa lokaliseringar presenteras/diskuteras.
• En lokalisering av en Återvinningscentral till Lövskatan innebär att ett sammanhängande industriområde skapas från koksverket fram till tomtgränserna på Lövskatan.
• I strid med gällande detaljplaner har Luleå kommun tillåtit industriområden på Lövskatan växa till storlekar som de ej var avsedda att vara.
• Det förekommer misstänkta miljöbrott inom industriområden på Lövskatan som ignoreras.
• Vår granskning av en lokaliseringsutredning till Lövskatan hittills har resulterat i två JO-anmälningar.
• Analysverktyget kallat ”Hållbar stadsdel”, som har utvecklats i Luleå kommun för att uppnå hållbarhet inom alla områden och för att kartlägga de möjligheter och problem som finns inom olika stadsdelar har inte använts.
• ”Planinstrument” används på helt olika sätt i olika stadsdelar för att tjänstemän och politiker skall nå sina syften.
• Trafikmätningar som genomförts visar att ett fordon passerar Bragegatan varje minut under tiden 07–17 och att det uppskattningsvis passerar ett fordon varannan minut på Furumovägen 12.
Sammantaget leder ovanstående genomgång till två krav, nämligen:
1) att Återvinningscentralen inte skall lokaliseras till Lövskatan
2) att befintliga industriområden på Lövskatan skall avvecklas.
Nu väntar vi med spänning på vad kommunens representanter skall visa oss den 18 augusti.
Det enda som vi vill diskutera vid samrådsmötet den 18 augusti är ovanstående krav samt bevekelsegrunderna för dessa och ingenting annat.
Vi vill att Lövskatan som bostadsområde ska vara ren, snygg och trygg att bo och vistas i!