Lulebo svarar: Vi känner av kritiken

Norrbottens län2014-04-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På NSD:s insändarsida tisdag 15 april uttryckte signaturerna ”Red Skin” och ”Besviken hyresgäst” missnöje över underhåll och skick i vårt bostadsbestånd på Porsön.

Kraven från hyresgästerna på upprustning och standardhöjning är starka och i många fall berättigade och med ett stort fastighetsbestånd från 1950-, 60- och 70-talen finns ständiga förbättringsbehov.

Det handlar både om att förvalta fastigheterna på ett långsiktig hållbart sätt och att utveckla Luleå som stad att leva och bo i.

Vi har under en följd av år varit ett av de bostadsbolag som satsat mest i landet på renovering och underhåll.

Under 2013 uppgick den summan till cirka 263 miljoner kronor i olika underhålls- och renoveringsprojekt.

Planen är att fortsätta hålla en hög takt under kommande år.

Vi är medvetna om att det finns olika behov i de olika bostadsområdena. Just nu pågår det stora underhållsåtgärder och investeringar i Gammelstad och Råneå som också kräver hög prioritet.

Flera av synpunkterna i insändarna är relevanta, och vi gör en hel del för att förbättra boendemiljön på Porsön under det kommande året.

De ekonomiska resurserna räcker inte till att göra allt, men vi kommer att ha fokus på mer långsiktiga underhållsinsatser i området och bidra till att utveckla Porsön på ett bra sätt.

Samtidigt eftersträvar vi konkurrenskraftiga hyror, därför underhålls och renoveras vårt bestånd i olika etapper.