I dag kan du köpa allehanda produkter och tjänster direkt, smidigt och enkelt över telefon, men många upplever det väldigt störande med telefonsamtal på kvällen när man har fullt upp med andra sysslor.
Säljaren kan se över dina försäkringar och abonnemang samt erbjuda billigare och bättre alternativ, men det kräver att
man har tid att ta fram sina papper för att jämföra de olika alternativen.
Försäljaren har oftast provision på hur mycket han eller hon säljer och är oftast väldigt vältalig, men det leder till att de blir påstridiga och ibland rent av otrevliga när man önskar tacka nej till deras erbjudanden.
De försöker med gratiserbjudanden från början som man sedan måste komma ihåg att säga upp innan ett visst datum för att inte drabbas av kostnader.
Det som borde vara god service har på grund av oseriösa försäljare och andra lurendrejare, som försöker komma åt dina pengar på mer eller mindre olagliga sätt, förvandlats till ett
stort problem. Både för de
som ringer och de som blir uppringda.
I media kan man höra vilka metoder som de använder för att lura en. Någon uppger sig ringa från ett seriöst dataföretag och önskar hjälpa dig med dina datorproblem, men sedan lurar de dig att ladda hem ett program som de senare kan använda för att komma över dina kontaktuppgifter.
Det finns de som ringer upp och när du svarar så hör du en kvinnoröst som ropar på hjälp och sedan bryts samtalet. När du sedan ringer upp kopplas du till Kenya och blir debiterad stora summor.
Tilltron till telefonförsäljare är lika dålig i dag som för dörrförsäljare.
Det finns tjänster som man kan ansluta sig till som ska förhindra att man blir uppringd.
En av dessa tjänster är Nix där man registrerar sitt telefonnummer och då blir spärrad mot samtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte.
Telefonförsäljningsföretagen är skyldiga att kontrollera om ditt nummer är registrerat hos Nix. De tjänster och abonnemang som du redan har kan fortfarande kontakta dig enligt lag.
Trots detta finns det företag eller personer som ändå gör olagliga handlingar och många gånger har de sin bas i utlandet.
Telefonförsäljningsbranschen, som borde vara bra på personligt bemötande och även ur miljöhänseende, har på några tiotal år snart lyckats helt förstöra förtroendet hos svenskarna.
Detsamma gäller även våra e-postkonton som blir överfulla av reklam och erbjudanden.
Nutidens möjligheter att nå kunderna utan att trycka reklam som ska transporteras över hela landet har skapat stora problem.
E-postlådorna bombarderas med så många meddelanden, att det tar flera timmar per vecka att gallra bort allt.
Du kan tänka dig att du fått 20-30 nya brev varje morgon som du måste läsa igenom och på kvällen fortsätter bombardemanget av telefonförsäljare.
Det finns i dag inget bra sätt att hindra e-post som man inte vill ha.
Så länge det inte finns något sätt att välja om man vill bli kontaktad eller inte så upplever nog de allra flesta att telefonförsäljare är ett irriterande vardagsproblem.