Märkligt om järnvägstrafiken

Norrbottens län2014-01-31 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en artikel i NSD den 22/1 sprider trafikverkets generaldirektör märkliga uppgifter om hur järnvägstrafiken fungerade vintertid.

Han påstod att det fanns en mängd stationer där det fanns diesellok som kunde undsätta persontågen i händelse av att de inte fungerade.

Här i Norrbotten till exempel fanns lok i Luleå, Boden och Gällivare. Det var heller inte ofta det uppstod problem utefter spåren.

Vid sträng kyla kunde man redan från avgångsstationen förse tåget med två stycken lok. Skickliga lokförare kunde även lösa eventuella problem på olika sätt. Då var tåget det säkraste sättet att resa med.

Men sedan har nuvarande regering sålt ut folkets järnväg och sedan dess fungerar inte vare sig underhåll av lok, vagnar eller spår i samma omfattning som tidigare. De nya aktörerna stoppar hellre pengarna i egen ficka istället för att bedriva seriös verksamhet.

Det är förklaringen till att det har blivit farligt att åka tåg. Men även våra vägar är livsfarliga att färdas på, se E 10 till exempel.

Nog är det hög tid att granska Trafikverket igen. De företrädare som intervjuats i TV och tidningar verkar inte ta sina uppgifter på allvar. Vi har ju de farliga vägbeläggningarna som belystes i TV ”Uppdrag Granskning” .

Man får inte direkt intryck av att man på allvar sätter sig in i uppgifterna.