Mycket är bra med vården – men mycket försvårar

Norrbottens län2018-11-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jan Bergstens hyllning till sjukvården i NSD den 23 november kan jag förstå och instämma i. Runt om i Sverige gör anställda på sjukvårdens verkstadsgolv dagligen hjälteinsatser för att hjälpa sina patienter på bästa sätt.

Man forcerar administrativa hinder, försöker få Försäkringskassans tjänsteman att förstå en verklighet som många gånger är svår att beskriva med några få meningar på en blankett, kämpar för att hitta en vårdplats på ett överfullt sjukhus, offrar lunchraster och struntar i arbetstidlagens för egen del för att hjälpa oroliga och svårt sjuka människor.

Men sjukvårdens struktur, allt ifrån dåliga journalsystem, konstiga kvalitetssystem och idiotiska administrativa regler till felplacerade och felplanerade sjukhus, ibland med amerikanska konsultinspirerade och idiotiska organisationsmodeller utgör ofta hinder som försvårar sjukvårdshjältarnas arbete.

Om inte sjukvården ska gå helt överstyr behövs ett nytt tänkande. Lyssna på sjukvårdens hjältar, de som dagligen möter sjuka och oroliga hjälpsökande! Vänd sjukvårdens pyramider upp och ner! Det behövs betydligt kortare vägar mellan sjukvårdens ledande politiker och sjukvårdens hjältar på sjukhusens och vårdcentralernas verkstadsgolv. För det är i mötet mellan patienter och vårdanställda som god sjukvårdskvalitet uppstår. Det visar Jan Bergstens insändare. Men dagens toppstyrda och felstrukturerade sjukvård bidrar alltför ofta till att hjälteinsatser på sjukvårdens verkstadsgolv blir förgäves.