Regeringens besked om att nu starta bygget av den omdiskuterade Norrbotniabanan måste synas. Beskedet att anslå 1,7 miljarder för sträckan Umeå - Dåva och cirka 5 miljarder för sträckan Dåva - Skellefteå är inte realistiskt.
Det tidigare löftet att starta bygget, 9 km, till Dåva under denna mandatperiod håller inte.
Nu heter det att starten blir i år. Det är val om drygt tre månader.
Att nu dribbla med miljarder är inte seriöst. Det kostar mer än 5 miljarder att fortsätta från Dåva till Skellefteå. Tidsaspekten till 2029 är gripet ur luften.
Till Luleå då? Heter den fortfarande Norrbotniabanan? Ingen tidsaspekt. Är det 15 - 20 år ytterligare? Regeringen står inte för en seriös politik beträffande Norrbotniabanan.
Klarar sig Norrbotten utan dubbelspår på norra stambanan 25 - 30 år till?