Postnord sviker glesbygden

PoSTSVEK. Insändarskribenten menar att Postnord försämrat servicen för boende på landsbygden.

PoSTSVEK. Insändarskribenten menar att Postnord försämrat servicen för boende på landsbygden.

Foto: Anders Gustafsson

Norrbottens län2016-11-22 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att bo i glesbygd innebär naturligtvis en del problem och inte enbart fördelar Många problem kommer ändå som överraskningar. I minst ett års tid har jag irriterat mig över Postnords dåliga service i glesbygden.

1. Jag får oftast inte mina bokpaket, inte ens de som bara är 1 – 2 cm. tjocka, i min brevlåda. Postbilen kör förbi min brevlåda och transporterar bokpaketet till utlämningsstället i Korpilombolo, 12 km från mig, där jag får hämta brevet/paketet. Obegripligt! När jag bodde i Boden fick jag alla bokpaket i brevinkastet eller vid min ytterdörr och där hade jag ändå bara 300 meter till postkontoret.

2. Postens två gula brevlådor i byn används väldigt lite och då väljer Postnords personal att tömma lådorna ytterst sporadiskt, när det passar dem. Varför inte bara tömma lådorna en eller två gånger i veckan och meddela detta till oss bybor.

Som det är nu vågar man knappt använda dem och då töms de väl ännu mer sällan. När jag försökte ta kontakt med Postnord visade det sig vara mycket svårt. Många hänvisningar till olika appar när man försökte ringa företaget och på e-mail fick man inga svar. Varför är Postnords service så bristfällig?