Centerpartiet och Alliansen satsar 500 miljoner kronor under tre år på en miljöbilspremie med 40 000 kronor till laddhybrider och 55 000 till el-bilar. Med ett snitt på 47 500 kronor räcker det till 10 526 bilar.
Samtidigt läggs en skatt på de flesta äldre bilarna. I Sverige fanns i juni i år 4 671 618 personbilar, samt 1 069 926 personbilar, som är avställda. Med en halv miljard kan 10 526 lyckliga bilägare, troligtvis i någon av de större städerna, få en bra rabatt.
För en bra rabatt är det, som dessutom ser ut att ha liten påverkan på personbilsbeståndet och klimatet. 10 526 bilar motsvarar två promille av rullande personbilar i Sverige.
Har svårt att se att en miljöbilspremie för laddhybrider och el-bilar är något som gynnar landsbygden, utan det blir större städer städer söderut som gynnas. Dessutom missgynnas landsbygdens bilägare med en högre bilskatt, som tas ut även när bilen står i garaget.