Ryggdunk och handslag plöjer för ÅVC

Foto: Fotograf saknas!

Norrbottens län2015-05-20 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Av debatten framgår att det inte finns några demokratiska beslut att redovisa – och inte heller motiv att offentliggöra – som förklarar kommunens planer för Lövskatan.

Nej det är nog så, att det inte finns några formella beslut, bara ett handslag mellan Stadsbyggnadskontoret, AMI och Renhållningen. Ett handslag som gynnar de befintliga företagens affärer på industriområdet. En överenskommelse som väl passar fastighetsbolaget som dessutom har representation i styrelsen för Luleå Renhållning AB och med det god insyn i det kommunala bolagets affärer.

”Beslutet” passar även företaget Cronimet Norr AB som bottnar i ett internationellt tyskägt holdingbolag med säte i Karlsruhe. Lantz Järn & Metall, Cronimets delägare sedan 2013 har i Sollentuna förvärvat kommunalt ÅVC och betecknas nu som en av de ledande i branschen. Cronimet uppgav i pressrelease den 2 september 2013 att de genom delägarskapet förfogar över stora resurser. Som sagt, det är stora pengar i skrotbranschen och har alltid varit. Det förefaller vara väl förberett för ett ÅVC för Cronimet Norr AB.

Kommunalrådet i Kiruna som också har en ÅVC som ligger illa till, säger att de i första hand tar hänsyn till de boende på området. En avfallshantering, drar med sig stank och skadedjur och skall självklart inte ligga i centrum, fastslår kommunalrådet. Här i Luleå är politikerna och cheferna undfallande! Jamen det måste byggas nya bostäder och så vidare, men detta är inte något som förklarar att det måste bli på Lövskatan. Det ligger annat bakom! Nämligen ”offentlig privat samverkan” OPS, vilket betyder att offentliga verksamheter ägs och drivs av privata aktörer och kommunen och medborgarna får betala (dyrt) för den service de ger. Är detta en pusselbit som förklarar intresset för Löv–skatans industriområde?

Först ut till privat ägo är badhuset på Hertsön och näst i tur, den nya ÅVC:n? Är alla överens om att bit för bit lägga ut allmännyttan till privata aktörer? I så fall kan vi även skrota politikerna! Och bara göra affärer. Men nu är det inte så!

Och därför måste den planerade flyttningen av ÅVC:n upp till kommunfullmäktigenivå för debatt och insyn och löpande granskas av den kommunala revisionen. Beslutsunderlaget måste vara väl grundat i en noggrann konsekvensanalys och inga dolda agendor. Det är det minsta man kan begära!