Säg nej till betyg från fjärde klass

Utslagning. Tidiga betyg, redan från årskurs fyra, medför problem menar insändarskribenten.

Utslagning. Tidiga betyg, redan från årskurs fyra, medför problem menar insändarskribenten.

Foto: Extern

Norrbottens län2016-03-16 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Redan i fyran kan elever tvingas att uppfylla höga krav för att få betyg. Hur tänker politikerna? Ska 10-11 åringar tvingas plugga istället för att vara barn? Ska barnen behöva känna att de inte är tillräckligt bra?

Eleverna borde vara motiverade och engagerade av lärandet, tycka att det är roligt att gå till skolan. En skolgång utan stress, press och en känsla av att inte duga, borde alla barn ha rätt till. Låt inte de ”sämre” eleverna slås ut redan i 10-årsåldern!

En studie gjord av Lärarnas riksförbund och Sveriges elevkårer har visat att var fjärde elev har övervägt att avsluta sina studier på grund av dålig motivation. Att hela tiden känna en press att uppnå kunskapskraven leder till dålig motivation.

Det är vanligt att istället för att plugga, väljer man att göra något annat, bara för att undvika pressen. Dess­utom, om barnen känner att det hela tiden är viktigt att prestera så kommer eleverna att vara less på skolan redan innan de börjar på högstadiet. Betygssystemet skapar en stark känsla av att hela tiden bli bedömd. Detta leder till att många får dåligt självförtroende, dålig självkänsla och blir stressade.

Det börjar med att eleverna blir återhållsamma, sen börjar de bli deprimerade och det sätter spår för resten av livet. Känslan av att bli bedömd gäller inte bara i skolan. Uttryck som ”du är A-elev” och ”du är E-elev” tvingas många höra. Uttryck som ger en stämpel.

De som får bra betyg skulle man ju kunna tro får bra självförtroende. Men känner inte de också av känslan att bli bedömd? Även om man gör kunskaps­kraven lättare att uppnå vid ung ålder, känner eleverna av pressen. Att hela tiden tvingas jobba för betygs­kriterier försämrar lärandet.

Att jobba efter orimligt höga mål gör det dessutom svårare för lärarna att planera undervisningen. Detta leder till att man inte kan koncentrera sig på det barnen behöver träna mer på. Om lärarna gör det hinner de inte se till att barnen uppnår alla mål. Låt lärarna sätta fokus på eleverna och inte bedömningen!