Ska det verkligen gå till på det här viset?

Insändarskribenten har sin fru på äldreboendet Movägen i Kiruna och upplever brister i vården beskriver här det hela samt ges svar från de ansvariga. Personen på bilden har inget med insändaren att göra.

Insändarskribenten har sin fru på äldreboendet Movägen i Kiruna och upplever brister i vården beskriver här det hela samt ges svar från de ansvariga. Personen på bilden har inget med insändaren att göra.

Foto: JESSICA GOW / TT

Norrbottens län2018-08-03 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Min hustru bor sedan sju månader tillbaka på Movägens äldreboende i Kiruna. Jag besöker henne varje dag mellan två och fem timmar. Den senaste tiden har jag märkt en klar försämring av hennes tillstånd. Hon har blivit tröttare, ständigt törstig samt klagat över smärtor i buken. Detta har jag framfört till vårdpersonalen. Jag har begärt någon form av undersökning, men fått till svar att det handlar om gaser i magen. Lägg henne på sidan.

Onsdagen den 18 juli var tillståndet ytterligare försämrat. Ingen sjuksköterska var tillgänglig. Torsdag den 19 juli var hustrun inte kontaktbar. Jag liknar hennes tillstånd vid att vara i koma. En vikarierande sjuksköterska menar att en långvarig sondmatning kan ge smärtor i buken. Ingen tanke på någon provtagning.

Fredag den 20 juli går jag tidigare än vanligt till boendet. Får jag ingen hjälp med hustrun till läkarvård får jag ordna det själv. En tidigare vikarierande sköterska befinner sig i hustruns rum. Hon tar prover på hustrun, och meddelar att hon kontaktat akuten på lasarettet, samt att ambulans är beställd. Får senare höra att blodsockerhalten uppmättes till 33. Inkommen på akuten var samma värde 55. Hon var dessutom starkt uttorkad. Detta var en fredag. Vad hade hänt om inte dessa åtgärder vidtagits? Törs inte tänka tanken.

Under helgerna är bemanningen på boendet sämre. Som anhörig kan jag inte känna förtroende för den ansvarige personalen. De är otillgängliga. Utlovade kontakter blir inte av. Tar jag eget initiativ till kontakt får man stå i dörren och framföra sina ärenden. Ska det vara så?

SVAR DIREKT:

Vi eftersträvar att våra brukare och anhöriga ska känna förtroende för våra verksamheter inom äldreomsorgen och beklagar att denna anhörig inte upplever det. På boendet är det duktig personal, många med lång erfarenhet som gör sitt bästa för att våra brukare ska ha det så bra som möjligt. Boendet arbetar efter fastställda rutiner och riktlinjer. Vi kan inte uttala oss i det enskilda ärendet. Vi arbetar ständigt med kvalitet och förbättringsområden genom utredningar och åtgärdar om behov finns.