Spola kröken har försvunnit, nu gäller öl igen

Norrbottens län2009-07-25 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
n För någon tid sedan diskuterades i tv ungdomens tilltagande alkoholkonsumtion. Någon menade att vi fått en ny kultur, som gett de här konsekvenserna. Tidigare bar fotbollspelare och andra idrottsutövare, slogans som "Spola kröken" och liknande. Numera handlar det om Spendrup, Norrlands Guld och andra typer av alkoholreklam.

Priset tar nog TV4 som minst en gång i veckan har en mängd "experter" som djupsinnigt och omständigt presenterar olika viner. Ni får ursäkta, jag är ingen nykterist men tycker att vin är surt.
Det här omständiga vinsnobberiet och den ohöljda reklamen måste vara onödig. Det finns massor av sakkunnig litteratur i ämnet för den som är intresserad.
Nikotinreklam är numera förbjuden och det borde vara självklart att alkoholreklam får samma behandling.

Men det är väl för många som har stora inkomster på alkoholsnobberiet, så det steget är nog uteslutet att ta. Våldtäkter och annat grovt våld har ofta av alkoholpåverkade förövare.
Nyligen omkom två ungdomar och två skadades när man ägnade sig åt så kallad bilsurfing. Vid den typen av lekar spelar nog ofta alkohol en betydande roll.

De så kallade public servicekanalerna kunde ju fungera som motpoler till de kommersiella kanalerna när det gäller alkoholreklam. De marknadsför visserligen, nästan dagligen lika farliga droger, de olika religionerna, och det lär det vara svårt att bli av med.