Det är med stor oro föräldrar och vi pedagoger på en mindre skolenhet reagerar på skolchefens förslag till ”framtidens skola”. Hoppas att alla Luleåbor inser vad förslaget som kallas ”Målbild för framtidens skola” egentligen betyder.
Förslaget innebär bland annat att slå ihop mindre skolenheter till större för att på så sätt täcka för eventuell kompetensbrist.
De ämnen som saknar behörighet är oftast ex musik. På våra fem skolor har vi löst det med en delad tjänst. Lösningar finns om rektorerna på de olika skolorna samarbetar.
Man pratar om en akut lärarbrist. Att slå ihop skolenheter löser inga av de problemen, snarare tvärtom. Tror faktist att det istället kan leda till att erfarna pedagoger, väljer att se sig om efter annat arbete på arbetsmarknaden.
Flera av oss pedagoger har erfarenhet av att jobba både på små och stora skolenheter samt en skola som bildats av att två skolor slagits samman. När två eller flera skolkulturer möts så tar det många år att få rutiner etcetera att falla på plats.
Den pedagogiska utvecklingen får stå tillbaka för organisatoriskt och administrativt arbete för att få skolan att ”gå runt”. Allt arbete är mer tungrott när det är en stor enhet.
Nya pedagogiska tankar och idéer är betydligt lättare att genomföra och förankra på en mindre enhet. Titta på de skolor som har kommit långt i utvecklingen i Luleå, är det verkligen stora skolor?
Gör skolbesök, intervjua elever och pedagoger! Vi inom skolområdena har bra lösningar på eventuell kompetensbrist.
En ny större skola saknar genomtänkt metod, värdegrundsarbete (tar många år att bygga upp), sist men inte minst gemensamma mål (är inget man skapar på en gång, även detta tar tid att bygga upp). Är ni beredd aatt ”offra” tio år? Den tid det ofta tar för en ny skolkultur att lägga sig.
Tänk nytt, Luleå kommun! Framtidens skola skapas av pedagoger som brinner för sitt jobb. Släck inte den elden! Tillför syre genom att ge personalen ex IKT-fortbildning. Anställ IKT pedagoger som kan stötta personalen på de olika enheterna att utvecklas ytterligare. Se över vilka behov personalen har! Lyssna!
Ge rektorerna möjlighet att vara drivande pedagogiska ledare. Se över organisationen på övriga förvaltningar ev entuellt ändra ”gamla” strukturer även där, för att kunna ge rektorerna administrativt stöd, så att de har möjlighet att utföra sitt uppdrag.