Svar till insändare från signaturen ”Kulturist” i NSD 29 maj.
Att annonsera om kulturella evenemang som Kulturnatta är viktigt, i detta fall når vi ut till cirka 100 000 läsare, Kalix kommun betalade 6 000 kronor för annonsen.
Syftet med annonsering i kvällstidningar är att nå utanför Kalix och Norrbotten för att visa vad som händer i Kalix och för att fler ska få möjligheten att uppleva Kalix och kulturen genom att besöka exempelvis Kalix under Kulturnatta. De finns ett gammalt ordspråk ”syns man inte, finns man inte” och det ligger en del i det.
Det är alltid dyrt med annonser, samtidigt är det viktigt att visa vad som händer i kommunen.
Denna annonsering har bland annat medfört samtal som visat intresse för att komma och besöka Kalix under Kulturnatta, framförallt är det samtal från Västerbotten.
Det medför även att gästerna får ta del av näringslivet som i sin tur innebär intäkter.
Kulturnatta är ett forum att visa upp vår kultur i Kalix och framför allt lyfta upp alla duktiga personer eller föreningar som i någon form jobbar med kultur. Vi ser detta som en bra möjlighet att marknadsföra Kalix.