Tråkigt med sådan brist på förståelse

Norrbottens län2015-12-07 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Dålig service på hälsocentral (insändare i NSD den 3 december)

Jag arbetar som sjuksköterska på en hälsocentral som inte har öppen mottagning (självklart tar vi hand om obokade patienter som har akut sjukdom).

Som verkligheten är idag kan vi vara ensam att ta hand om de patienter som har en bokad tid hos oss, ibland har vi två patienter på samma tid för att i den mån det går hinna hjälpa alla så snart som möjligt.

Om man kommer obokad för att ta ett blodtryck betyder det att den ensamma sjuksköterskan kan få tre patienter på samma tid. Det kan tyckas som en enkel sak, men är blodtrycket avvikande, så måste det följas upp och den tiden finns inte avsatt.

Om en läkare är sjuk kan det betyda att upp mot tio patienter måste få en ny tid. Självklart önskar vi att dessa patienter fick träffa en annan läkare samma dag, men hur ska detta lösas när alla har fullbokat redan från morgonen?

Vi som arbetar som sjuksköterskor aldrig kan lova att en läkare ska ringa upp, kommer patienten inte fram på deras telefontid är det enda vi kan göra att förmedla detta. Det är då upp till läkarna när dom hinner ringa patienten.

Jag blir ledsen över denna brist på förståelse, när ändå insändaren verkar vara medveten om den stress vi upplever idag. Vi försöker trolla varje dag med dom resurser vi har, mer kan vi inte göra.