Turbulent sjukresa

Norrbottens län2016-12-02 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Måndagen den 31 oktober skulle en svårt sjuk liggande patient transporteras från Kiruna sjukhus till hemmet i Jukkasjärvi, alla parter var överens om detta. Sköterskan beställde sjuktaxi till klockan 16 med information om att patienten var svårt sjuk.

Taxin efterlystes klockan 16:20 och taxichauffören hade ”missat” informationen om patientens tillstånd och kom ensam klockan 16:45 med en bår som han ställde på golvet.

Sköterskan och jag ifråga­satte detta och föraren fick omgående åka till akuten och hämta en bår som kom i höjd med sängen. Vi var flera personer som hjälpte till för att få patienten på plats på båren, något som var mycket smärtsamt för honom på grund av hälsotillståndet.

Jag var tveksam till hur chauffören ensam skulle få in båren i hemmet, men fick till svar att det inte finns några resurser hos företaget att vara två. Jag kontaktade grannar och tack vare deras hjälp kunde vi få in båren i huset och den svårt sjuke mannen i sängen så skonsamt som möjligt.

Vi blev dock tvungna att tillkalla hemsjukvården som kunde ge honom en smärtstillande spruta efter allt lyftande.

Det har varit problem även vid tidigare sjuktransporter. Angivna tider till och från vård i Umeå fungerade inte med detta sjuktransportföretag. Denna sjuktransport visar hur dåligt och okunnigt det fungerar. Att endast en person kommer med transporten som dessutom har en bristande utrustning i sjukbilen är riktigt illa.

Jag hoppas verkligen att man ordnar det bättre för våra sjuka. Alla är vi skattebetalare och skall få en god behandling.