Vad händer egentligen i Bodenbo?

Norrbottens län2017-01-02 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förr var Bodenbo ett företag där personalen trivdes. Nu mår en del av personalen väldigt dåligt på grund av den psykosociala arbetsmiljön. Trotjänare med 35 år i företaget avskedas på väldigt lösa grunder.

Trots relativt hög medel­ålder på personalen var sjukfrånvaron knappt mätbar. Nu är medelåldern betydligt lägre och sjukfrånvaron högre. Varför?

Tidigare, då det fanns mer än 200 tomma lägenheter, visade boksluten trots detta plusresultat. Nu finns det knappt några tomma lägenheter, men trots det visar boksluten minus. 2015 års bokslut saknas – tål det ej dagens ljus?

Tjänster tillsätts utan annonsering – nepotism i sin fulla prydnad.

Nu bör styrelseordförande agera genom att ta styrelse, VD och ledningsgrupp i hand och gemensamt avgå. Därigenom ges möjlighet till en nödvändig kompetenshöjning.

SVAR DIREKT: Insändarskribentens inlägg saknar grund. Stiftelsen Bodenbos årsredovisning för år 2015 har behandlats av både styrelse och kommunfullmäktige. Den har därefter tillsänts Länsstyrelsen som utövar tillsyn av stiftelsen. Resultatet för år 2016 är klart först i början på februari. Prognosen som gjordes vid tertialbokslutet i augusti indikerade resultat på + 2,5 miljoner kr. Tertialbokslut och prognos har behandlats av kommun­fullmäktige i september.

Sjukfrånvaron för år 2016 redovisas i samband med bokslut och kommer att vara i linje med år 2015 då korttidsfrånvaron var 2.2 procent och långtidsjukfrånvaron var 0.

Ingen anställd vid Bodenbo har avskedats.

Under 2016 har grunden för ett starkare Bodenbo lagts.