”Vården är under all kritik”

Långa väntetider och svårt att få tid till läkare. Signaturen ”Förtvivlad Kirunakvinna” är kritisk mot vården.

Långa väntetider och svårt att få tid till läkare. Signaturen ”Förtvivlad Kirunakvinna” är kritisk mot vården.

Foto: Saga Skovdahl

Norrbottens län2019-04-16 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har i ett antal år sett att vårdcentralen i Kiruna är under all kritik. Personalen gör säkert allt de kan men detta är verkligheten. Låt säga att man som patient ringer exakt 7.30 för att bli uppringd och blir lovad en telefontid efter cirka tre timmar. Om man har tur får man en tid hos läkare/sjuksköterska vid 15–16-tiden samma dag. Om man ringer klockan 8.30 finns inga lediga tider att bli uppringd på. I går, behövde jag råd av vårdguide 1177. Det visade sig vara 20 minuters kö, och när jag ringde senare för att kolla, då fanns de inga kötider överhuvudtaget lediga.

När man fyller 40 år, ska man få en hälsokontroll. Ett fint kort på posten informerar om det. Jag har inte blivit kallad, och trots att jag har ringt tre gånger så händer inget. Beskedet jag får är att den ”ansvariga” inte är på plats just då.

Nu vet vi att stress, oro och allmänt icke mående ökar. Då är de så viktigt att få rätt hjälp i tid. Det är otroligt beklämmande, att man hör så lite om detta gigantiska problem.

Vem kan svara på om det är tänkt såhär. Ska Kiruna vårdcentral fortsätta så här? Tacka vet jag BVC/ MVC där hjälp finns inom 15 minuter för både mor och barn. Även på Folktandvården har det blivit en uppenbar förändring, sedan alla akuta tider tagits bort och man hänvisas att köa i det oändliga. Med tandvärk.