Vet den ena handen vad den andra gör?

Norrbottens län2014-08-13 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I nationella transportplanen för 2014–2025 för Norrbotten finns två objekt på E10.

Morjärv–Svartbyn är planerat till 2020–2025. Osäkert med andra ord då dessa planer revideras vart fjärde år.

Mer säkert såg det ut för det andra objektet, Avvakko –Lappeasuando, som har planerad start 2014–2016. Vägen ska byggas om och få mitträcke, enligt planen som antogs i år!

Vad gör då Trafikverket? Det satsar 20 miljoner på att belägga om den befintliga sträckan Avvakko–Lappeasuando! Arbetet är i full gång och är klart i augusti 2014. Snacka om vansinne! Vi som trafikerar E10 vet att sträckan Muorjevaara–Avvakko har en mycket sämre beläggning. Varför satsar Trafikverket på beläggning av en sträcka där det planeras ombyggnation med start 2014–2016? Muorjevaara hade självklart varit det vettigaste alternativet då beläggningsreparationer tar 15–20 år mellan varven.

Vart försvann kompetensen på Trafikverket? Efter bildandet av Trafikverket 2010 har många erfarna före detta vägverkare lämnat Trafikverket, till exempel på avdelningen underhåll saknar samtliga chefer ända upp till generaldirektören erfarenhet av vägar.

Är det därför denna dundertabbe görs? Nationella planen innehåller bara sju vägobjekt fram till 2025 i Norrbotten. Det är inte så många att lära sig utantill.

Under vintern var debatten hög om E10. Då lovade Trafikverket att det skulle satsas på E10 samtidigt som konsulterna finslipade upphandlingspärmarna för beläggning av Avvakko–Lappeasuando. Vansinne!

Det är inte ett professionellt handhavande av skattepengar. Speciellt inte när skicket på vägarna är under all kritik.

Var det pratet en lögn rakt i ansiktet på kommunerna och framför allt på de som trafikerar denna dödens väg?

Förtroendet för Trafikverket har knappast blivit bättre av detta. Vad som var orsaken lär vi aldrig få veta, nu hålls allt tätt. Vad ska då Trafikverket göra i denna situation?

Starta ombyggnationen och bevisa sin totala inkompetens då 20 miljoner bara försvann i intet av vägpengarna?

Mer sannolikt lär nog svaret bli att det inte kan starta ombyggnationen då befintlig vägsträcka numera har den bästa beläggningsstandarden på E10. Var detta medvetet? Är oviljan så stor att satsa på E10?

Gjordes detta för att kunna överföra pengar till de tre järnvägsobjekten i nationella planen, tre ekonomiskt bottenlösa objekt?

Socialdemokraterna har i debatter antytt att de vill omorganisera Trafikverket. Nu är allt blandat huller om buller med gamla Banverket.

På järnvägssidan har en massa felsatsningar gjorts och nu börjar samma elände tränga sig ut på vägarna också.

Vägar och järnvägar är två vitt skilda saker. Ingen har kompetens i bägge. Skilj de båda åt, socialdemokraterna! Direkt efter valet!