Frågan har ställts varför Luleå kommun har bett SIFO ta reda på hur medborgarna uppfattar skolan i Luleå, utifrån den diskussion som har varit senaste året.
Frågeställningen är något märklig eftersom kommunen löpande gör ett flertal likande undersökningar och uppföljningar. Den naturliga frågan borde istället vara varför kommunen inte oftare tar reda på hur medborgarna uppfattar vår verksamhet.
Varför det? Jo, därför att det är av största vikt att vi som tjänstepersoner vet vad medborgarna tycker om oss. Med den kunskapen kan vi leverera så bra beslutsunderlag som möjligt till våra politiker. Det är det som vårt arbete går ut på.
Det är alltså därför vi gör ett flertal uppföljningar och undersökningar årligen, i all vår verksamhet. Luleå kommun har exempelvis sedan 2006 bett Statistiska centralbyrån undersöka hur Luleåborna uppfattar kommunens verksamhet och Luleå som bostadsort, i en bred undersökning som omfattar en majoritet av Sveriges kommuner. Samtliga förvaltningar och bolag gör årligen ett stort antal undersökningar och uppföljningar bland våra medborgare, kunder och brukare om hur de uppfattar vår verksamhet och hur nöjda de är med den service som vi levererar.
Dessa resultat återrapporterar vi löpande till våra politiker i nämnder och styrelser samt inåt i den egna organisationen, som underlag för vårt löpande utvecklingsarbete. Så jobbar man i alla organisationer, på den punkten är Luleå kommun inget undantag. Det är lika viktigt för oss som det är för andra organisationer att veta vad målgrupperna anser om vår verksamhet, så att vi kan utveckla och anpassa den på bästa sätt.
Det är mot den bakgrunden som kommunens uppföljningsarbete ska ses. Det är viktigt att våra politiker löpande får veta vad medborgarna tycker om vår verksamhet. På så sätt kan vi utveckla en väl fungerande och framgångsrik kommun ytterligare.