Hej, Carina Sammeli och Karina Pettersson-Hedman. Det har varit intressant att följa debatten om Luleå kommuns skolutveckling här på insändarsidan. Men kanske har jag missat något.
Jag önskar få se den konsekvensutredning som ni i arbetsgruppen gjort och som visar på vilket sätt kommunmedborgarna, landsbygden och tätorterna i kommunen utvecklas efter planerade skolomflyttnigar.
Om jag förstått planerna rätt, kommer färre skolor och färre klasser att få fler elever.
Jag utgår ifrån att ni i gruppen tagit del av en hel del forskning om barns- och ungdomars skoldag och utrymme för fritids aktiviteter.
Därför vill jag veta vilken skolforskning som ligger till grund för era förslag till ny skolorganisation, vilka forskare som visar att elever och lärare påverkas i positiv riktning av att vistas i större skolor och i större klasser.
Även hur barnens och ungdomarnas fritid påverkas är intressant.
HSH
SVAR DIREKT. Bakgrunden till förändringsarbetet är att Luleå växer och kommunen planerar för 2000 fler barn och ungdomar om tio år. Detta tillsammans med stor lärarbrist i hela landet och omfattande pensionsavgångar bland skolans personal ställer nya krav på skolans struktur och innehåll.
Syftet med utredningen har varit att se över hur Luleå kommun kan samla verksamheten i större skolenheter för att klara fortsatt hög kvalitet och för att kunna rekrytera behöriga lärare.
Tjänstemannaförslaget är nu ute på remiss och hela remissunderlaget med delrapporter, konsekvensanalyser och hänvisningar till källor inom t ex forskning finns att läsa på www.lulea.se/framtidensskola. Under våren kommer politikerna att behandla förslaget och besluta om hur den nya skolstrukturen ska se ut.
Karina Pettersson-Hedman, skolchef