Vision 2050 stick i stäv med Framtidens skola

Barnen först. Utredningen Framtidens skola har helt missat barnperspektivet menar insändarskribenterna.

Barnen först. Utredningen Framtidens skola har helt missat barnperspektivet menar insändarskribenterna.

Foto: Göran Ström

Norrbottens län2016-01-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Riktningar och program i Vision 2050, är Luleå kommuns översiktsplan och de dokument som både förvaltningar och nämnder har att förhålla sig till i sitt arbete. Programmens grundläggande idé är att samhällsutveckling ska ske med ett helhetsperspektiv. Frågan att ställa sig är om det finns stöd för den tänkta åtgärden i programmen och dess principer? Människors delaktighet är identifierad som viktig och det ska finnas möjlighet till varierande former av dialog, delaktighet och inflytande så att alla blir hörda.

Viktigt är att programmen gäller alla Luleåbor och specifika grupper pekas inte ut. Det finns ett enda undantag och det är barn och unga som lyfts upp speciellt och detta för att barn och unga ska prioriteras enligt ett tidigare politiskt beslut.

När vi läser i vision 2050 så förstår vi inte hur Barn- och utbildningsförvaltningen tänker rörande skolutredningen ”Framtidens skola”. Varför utgår inte förslagen (utredningsunderlagen) ifrån barnens behov? Barn och unga ska ju prioriteras! Var är det förvaltnings­övergripande samarbetet där helhetsperspektivet för samhällsutveckling be­aktas? Var är den viktiga dialogen?

Det är knappast någon av de berörda som känner sig tillfreds med hur deras synpunkter, förslag, underlag och frågor som de skickat till Framtidens skola har behandlats, beaktats och inkluderats i utredningen. Två dagar innan jullovets start var inte allt inkommet material registrerat, och den 7 januari 2016 ska ett eller flera förslag på ny skolstruktur, för hela Luleå kommun 10 år framåt i tiden, presenteras. Förslag som ska vara helt kompletta och färdigutredda precis i enlighet med vision 2050 där alla synpunkter har beaktas och alla konsekvensanalyser är klara.

Förutom detta har förutsättningarna för utredarna förändrats vid två tillfällen under hösten då skolor både har lagts till och tagits bort i utredningen, vilket rimligen förändrat förutsättningarna för hela utredningen totalt. Det säger sig självt att detta inte går ihop, så viktiga saker som våra barns skolor kan inte behandlas på detta vis.

Gör om, gör rätt! Skolan i Luleå kommun ska vara till för dem den berör: barnen, föräldrar, personal och hela lokalsamhället. Framtidens skola gör vi tillsammans.