"Då har vi lyckats"

KRÖNIKA2015-11-12 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur kommer det sig att vissa nyheter hamnar i topp på sajten medan andra hamnar längre ner?

Svaret kallas nyhetsvärdering. Våra redaktörer värderar varje händelse och nyhetsartikel utifrån en formel som inte alltid går att beskriva. När de värderar en nyhet bedömer de vilka som berörs, hur spektakulär nyheten är, hur många som kan tänkas drabbas, vilka uppgifter vi har och hur aktuell frågan är. Vi tar hänsyn till allmänintresset och nyhetens betydelse för samhället.

Otaliga redaktörer och nyhetschefer har värderat nyheter i NSD i snart 100 år. Nyhetsvärderingen sitter starkt i väggarna och nästan alla medarbetare förstår faktorerna som styr valet av placeringen av nyheten.

Den traditionella nyhetsvärderingen görs av en redaktör men nu har vi även en annan typ av nyhetsvärdering att ta hänsyn till, nämligen läsarnas. Det våra digitala läsare väljer att läsa ger oss ett stort statistiskt underlag för vad ni uppfattar som intressant.

Innan webben fanns kunde vi inte exakt veta hur våra läsare värderade nyheterna i tidningen. Då och då gjordes undersökningar med ett fåtal läsare som gav en fingervisning men redaktörens nyhetsvärdering var den som gällde.

Många läsare hör av sig till oss med synpunkter på vår nyhetsvärdering. Ofta handlar det om sport och Luleå hockey. En del tycker att vi skriver för mycket om Luleå hockey och vill istället läsa mer om lokal idrott. Andra tycker att vi skriver för lite om Luleå hockey och för mycket om till exempel basket.

Den stora läsarmassan på webben verkar tycka tvärt om – där är intresset för Luleå hockey enormt. Det är också intresset för mer lokal idrott och därför försöker vi uppnå en bra blandning.

Läsarnas nyhetsvärdering på webben har helt klart haft betydelse för hur vi i dag värderar nyheter. Vi vet ganska exakt vilka ämnen Norrbottningarna går igång på och vilka ämnen ni inte är intresserade av. Ibland vill vi överraska er. Då lyfter vi fram bra journalistisk även om vi vet att ämnet inte är det som ger mest klick digitalt. Det är nämligen viktigt för oss att inte bara servera våra läsare det vi tror att de vill ha. När våra läsare tar del av journalistik de inte visste att de ville ha – då har vi lyckats.