En kortvarig framgångs- saga
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
- Man hoppas på att kunna gå på Åhléns och lyfta upp vårt spel, sa en entusiastisk Henrik Öquist under en intervju med spelprogrammet Unpause.
Ganska exakt två år senare pryds Dawnspires webbsida av en söndrig gravsten med texten R.I.P 2006-2008. Ett dåligt formulerat förläggaravtal, dalande engagemang eller svikande fans? Något var det som gick fel.
Silent Grove är ett tydligt exempel på hur svår branschen kan vara. Trots utmärkelser, popularitet och en god kundrelation är det väldigt svårt att överleva. Ett independentskapande innebär aldrig att man kan göra spel för nöjes skull. Även ett oberoende företag eller team behöver en viss slags ekonomisk och personlig stimulans för att orka, och kunna, kämpa med sina visioner.
- Vi tar ett steg i taget, sa Henrik Öquist i slutet av intervjun.
Ibland blir det dessvärre ett steg bakåt.