Folk är vana vid att inte betala

Demonstranter viftade med piratflaggor, till stöd för de åtalade i Pirate Bay-rättegången som inleddes i veckan. foto: scanpix

Demonstranter viftade med piratflaggor, till stöd för de åtalade i Pirate Bay-rättegången som inleddes i veckan. foto: scanpix

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

KRÖNIKA2009-02-21 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Just nu pågår rättegången mot The Pirate Bays skapare. Tillsammans med film- och musikindustrin är det ett flertal spelbolag som ligger bakom anmälan mot fildelarnas mecka. Men oavsett hur det går i rättegången kommer kopieringen av spel att fortsätta. För det är inget nytt.
Innan internets tid har det alltid gått att kopiera spel. På Commodore 64-tiden kopierade man banden rakt av. Till Nintendos NES och SNES kunde man köpa en speciell tillsats som tillät kopiering av spel på diskett.
En av de vanligaste frågorna till personal i spelbutiker, lite i förbifarten sådär, är: "Och så kan man ju kopiera spel också...?" De har hört att det går att modifiera maskinerna och få tag på spel gratis. Det är inte kidsen som frågar. Det är småbarnsföräldrarna.
Folk har blivit vana vid att inte betala. Det är därför som svenska Digital Illusions skapar Battlefield Heroes, ett spel som är gratis men tar betalt för extra funktioner. Deras spel är en direkt reaktion på hur marknaden ser ut idag med en ovilja att betala för ett dyrt spel.
Det är dags för fler spelutvecklare att börja tänka i de banorna. Gårdagens syn på hur spel ska säljas visar sig bli mer och mer bräcklig. Med den attityd som finns idag kommer inte spelskaparna att nå framgångar mot piraterna, oavsett The Pirate Bays existens eller ej.

Läs mer om