Ni som satt i Acusticums "Black box" under fredagen vet precis vad jag pratar om. Ni andra tycker att jag verkar dum i huvudet.
Men ni ska fÄ en förklaring.
NÀr jag skriver de hÀr raderna har ett 50-tal experimentella och nyfikna ungdomar frÄn Kalmar och norrut dragit igÄng ett skitsnack som ska pÄgÄ hela natten och mynna ut i nÄgot genialiskt under lördagen.
En del tack vare Henrik Schyffert. Mycket tack vare dem sjÀlva.
Alla Àr studenter eller verksamma inom kulturella och kreativa branscher och deltar i tÀvlingen Young Creative Challenge, dÀr de delats in i lag och har 24 timmar pÄ sig att hitta pÄ och sÀlja in en idé som ska göra vÀrlden lite bÀttre. SjÀlv sitter jag med i juryn som ska bedöma vad som dyker upp bland all skit som föds under de hÀr timmarna.
Nu snackar jag om skit igen. Och jag hÀnvisar till Henrik Schyffert igen.
Det var komikern, entreprenören, tvÄbarnsfarsan, skitsnackaren ... kalla honom vad ni vill, som startade upp det kreativa dygnet med en förestÀllning/inspirationsresa under fredagen.
I slutet av november sĂ„g jag "Ăgd", showen som Schyffert genomför med Fredrik Lindström (eller killen till vĂ€nster i "PĂ„ spĂ„ret", som Schyffert kallar honom) och förelĂ€sningen han höll i PiteĂ„ pĂ„minner om den. Henrik Schyffert Ă€r en rolig prick och han framför budskap i form av en humorshow, dĂ€rför vĂ€ljer jag att kalla det förestĂ€llning i stĂ€llet för förelĂ€sning.
Men i stÀllet för att recensera eller betygsÀtta sÄ lyfter jag fram all skit han plockade fram.
DÀr kan vi nÀmligen lÀra oss nÄgot.
Henrik Schyffert pĂ„pekade att 99,9 procent av alla idĂ©er Ă€r piss, bara dynga. Men för att ha nytta av dem ska vi sĂ€ga "ja â bra idĂ©" och lĂ„ta dem fĂ„ en positiv vibb. Sedan faller oftast tanken i glömska â eftersom det trots allt Ă€r en skitidĂ©.
Men Àven skiten kan fÄ ett guldskimmer.
Som nĂ€r Killing-gĂ€ngets dĂ„liga idĂ© om att göra en parodi pĂ„ "NĂ€r och fjĂ€rran", dĂ€r en snygg programledare skulle tipsa om prostituerade i Ăsteuropa och "knulla sig frĂ„n Gdansk till Svarta havet", fick nytt liv.
Efter att Henrik Schyffert sett en dokumentÀr om superrika mÀn i Silicon Valley, som Äkte till Moskva för att hitta en fru, ville han göra nÄgot liknande. Plötsligt vaknade skitidén om resemagasinet igen och tillsammans med inspiration frÄn amerikanernas jakt pÄ kÀrlek blev det en lÄtsasdokumentÀr om reseledaren som fixar kÀrleksresa till Estland.
"Torsk pÄ Tallin" fick den heta och blev en av de mest omtyckta produkterna frÄn Killing-gÀnget nÄgonsin.
Henrik Schyfferts rÄd till studenterna, som förhoppningsvis vÀrkt fram nÄgot bra ur alla dÄliga idéer de kastat ur sig det senaste dygnet, var just att vÄrda skiten. Förkasta inga idéer.
LÀgg upp dem pÄ bordet och stÀll dig positiv till allt dumt som dyker upp. Det kan finnas nÄgot bra i dynghögen ÀndÄ.
Det har han faktiskt rÀtt i och jag ska ta Ät mig av detta.
Utan en dÄlig idé kan ni rÀkna med att det inte dyker upp nÄgon bra idé heller. DÀrför kan ni vara beredda pÄ att jag helt plötsligt kommer leverera en hel del skit framöver. Allt Àr vÀrt att testas.
Er uppgift blir att berömma mig och mina dÄliga tankar och med lite tur sitter ni dÀr och ger mig samma fina omdöme som jag just gav Henrik Schyffert.
"Magnus Tosser â han Ă€r full av skit".