En gång i tiden kallades det ”Stora ljugardagen”. Den dag på året då tidningarnas upplage- och räckviddssiffror presenterades. Konkurrerande redaktioner landet runt överträffade varandra i de kreativa beskrivningarna av hur mycket papperstidningarnas olika upplagor gått upp. Ökade den ena mest i Luleå, så var den andra störst i Norrbotten. Eventuella motgångar gömdes undan i det finstilta.
Det var då det. Allt fokus låg på papperstidningen. Idag är det uppenbart för alla att dagspressen är mycket mer än så. NSD sänder tv, har välbesökta nyhetssajter i flera kanaler och en stor del av läsningen via sociala medier. Vid sidan av den fortsatta utgivningen av papperstidningen. Utmaningar finns, men också stora framgångar. Det är dags att uppdatera bilden av vad en tidning är, för den som inte redan gjort det.
Totalt sett har läsningen av lokal journalistik ökat lavinartat. Styrkan i annonsmarknaden är den breda mediemixen och de lokala relationerna – det är det som skapar kundnytta. Sammantaget är det lokala erbjudandet urstarkt.
Så glöm ljugardagen. Trovärdighet är journalistikens vackraste ord. Låt oss därför hålla oss till lite fakta:
NSD och Norrbottens-Kuriren har gemensam ägare men konkurrerar redaktionellt. Mellan nyhetsredaktionerna är det vattentäta skott. Vår tro har varit att den kampen skapar bättre tidningar och en större mångfald i bevakningen av vårt län.
I det mesta övrigt samarbetar vi. Annonserna säljs tillsammans och publiceras i bägge tidningarna, tidningsutdelningen sker ihop, tv-kanalen 24 Norrbotten styrs gemensamt. Det skapar ett starkare mediehus som får mer resurser till journalistisk bevakning på plats i Norrbotten. Ett arbete som vi dessvärre är ganska ensamma om.
Få andra recenserar Norrbottensteaterns föreställningar. Så gott som ingen gör oberoende journalistik om vare sig breddidrott eller elitlag. Ingen annan kollar regelmässigt kommundiarier och ingen annan erbjuder insändarsidor eller digitala debattplatser.
Antagligen är det därför som tidningarna står sig så starka i Norrbotten. För på något annat vis kan man inte tolka upplagesiffrorna för 2015, som offentliggjordes idag. De visar på en förväntad nedgång för papperstidningarna i både Norrbotten och övriga Sverige, snittet för sexdagarstidningar var måttliga 4,5 procent lägre jämfört med året före enligt Tidningsstatistik.
Samtliga prenumererade morgontidningar i Norrbotten gick dock bättre än riksgenomsnittet. Och den gemensamma räckvidden för NSD:s och Norrbottens-Kurirens papperstidningar är 132.000 läsare – varje dag. Till detta kommer en fantastisk ökning av läsandet i digitala kanaler.
Med tanke på den pågående digitala revolutionen där allt fler läser till exempel NSD i mobiltelefonen är det fantastiskt att papperstidningen håller sin position så bra som den gör. Det ska vi jobba vidare för, samtidigt som vi utvecklar de nya kanalerna.
Får man önska sig något är det att bilden om NSD:s och Kurirens månadsrekord på 18 miljoner sidvisningar får nå ut - ett kvitto på det journalistiska intresset i och för Norrbotten. Att dagstidningarna bedöms på annat än bara utifrån papperstidningen, som trots allt endast står för en del av läsningen.
För när SVT:s nyhetsredaktioner kommer galopperande för att göra sin årliga rapport om papperstidningarnas förväntade upplageminskning brukar de inte nämna ett ord om hur läsandet ökar, hur marknaden stärks för annonsörerna och att det faktiskt är tidningarna som leder den lokala medieutvecklingen.
Det är synd på en sådan glad nyhet för de medieintresserade norrbottningarna.