I förra veckan kom beskedet att Norrbottens Medias båda morgontidningar NSD och Norrbottens-Kuriren ska bilda en gemensam digital nyhetsredaktion. Detta för att undvika dubbelarbete och därigenom skapa en bredare bevakning av Norrbotten.
Papperstidningarna däremot kommer även fortsättningsvis göras var för sig och kommer att skilja sig åt.
Beslutet rörde upp en del känslor. Inte så mycket hos läsare och annonsörer, som hos andra medier. Lite oklart varför. Till och med Sveriges Radios Ekoredaktion tog upp beskedet i sin lunchsändning. Man får väl ta det som ett kvitto på att Norrbottensmedierna är viktiga, och därför röner tillbörligt stort intresse.
Mediebranschen befinner sig i en enorm omstöpning. På onsdagen kom en studie från Internetstiftelsen i Sverige, IIS, som visar att vi ägnar i genomsnitt tre timmar om dagen åt mobiltelefonen. Det vill säga cirka en femtedel av den vakna tiden, för en vanlig människa.
Bland de mest frekventa sysselsättningarna hos de 300 deltagarna i undersökningen var Facebook, Youtube, Instagram och Spotify. Ringande utgör inte ens tio procent av tiden med telefonen. Tiderna ändras.
Det finns alltid personer som önskar att allt vore som förut. Det kanske till och med är mänskligt att känna så, i tider av snabba förändringar. Men att Norrbottens Media inte skulle anpassa sig till läsarnas ändrade vanor och en helt ny konkurrenssituation vore vansinne. Vi ska självklart fortsätta göra två separata papperstidningar. Men vi ska också se till att den lokala journalistiken från Norrbotten håller en plats bland sociala medier, appar och desktopsajter. De som läser oss där förväntar sig uppdatering dygnet runt, inte som förr en gång per dygn.
Mediebranschen skördar sina offer. Skattebetalarna sköt just till ytterligare 375 miljoner för att hålla räddningsaktionen av tidningskoncernen Stampens sammanlagt många tidningstitlar vid liv ett tag till. NSD tar förvisso emot ett årligt presstöd som går till journalistik i Norrbotten, i övrigt sköter Norrbottens Media sin ekonomi själv. Den sätter ramarna för vår verksamhet, och allt vi gör syftar till att bedriva en så bra, bred och djupgående lokal journalistik som möjligt. På plats här i Norrbotten.
Då är det inte ett samarbete med Norrbottens-Kuriren som är det stora hotet. Mardrömmen är att länet inte har någon självständig journalistik alls.