Kalle Sandhammar: "Glada nyheter för NSD"

Foto: Göran Ström

Krönika2016-02-26 17:03
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är roligt att jobba på Norrbottens Media.

Den storaffär som presenterades i veckan och som går ut på att våra tidningsbud i större skala ska dela ut även brev är bra för Norrbotten, miljön – och den lokala journalistiken.

Inom några år fyller NSD 100 år och mediebranschen har inte bjudit på mer utveckling och omväxling än nu. I botten finns alltid journalistiken. Vår bevakning av det län vi lever i. Varje dag, varje timme, året om.

Utan kunniga journalister som bevakar Norrbotten på plats vore vi inget. Kanske inte Norrbotten heller. Det finns ingen mediekanal i länet som har lika många anställda journalister som dagstidningarna och vi ser dagligen resultaten av våra redaktionella insatser.

Ovanpå journalistiken finns en hel rad tjänster. Framför allt erbjuder vi näringsliv, myndigheter och organisationer en bra marknadsplats lokalt. Utan att pengarna försvinner från Norrbotten.

Vi når 90 procent av er norrbottningar med våra produkter, inte bara en gång i veckan utan i genomsnitt 25 gånger per vecka. Det är ett unikt genomslag som till exempel Facebook eller andra sociala medier inte är i närheten av. På det viset är vi en del av näringslivets ekosystem här i Norrbotten.

Nu blir vi alltså också på allvar postutdelare, något som vi ägnat oss åt i mindre skala även tidigare. Det gäller att bygga vidare på sina styrkor och för oss som tidningsföretag är det en sådan att vi passerar de flesta av länets brevlådor varje natt. Självklart kan vi dela ut post samtidigt som vi bär ut tidningen.

I en framtid då allt fler läser oss digitalt kanske vi kan tänka tvärtom: När vi ändå delar ut post kan vi även ta med en minskande papperstidningsupplaga.

Det nya avtalet med Bring CityMail och övertagandet av den lokala postdistributören Luleå Mail innebär nya intäkter för Norrbottens Media. Pengar som i förlängningen går till resurser för lokal journalistik. De kommer väl till pass när den pågående digitaliseringen undan för undan ändrar villkoren i mediebranschen.

Ingen kan förneka att det är en omväxlande tid i mediebranschen. Vid sidan av allt snabbare distributionskanaler som nyhetswebbar, mobilflashar och nyhetsbrev per e-post ska vi nu alltså utveckla även ”snigelposten”.

Det är roligt att jobba på Norrbottens Media!