Kalle Sandhammar: "Hur ser mediernas framtid ut?"

Foto: Göran Ström

Krönika2016-01-21 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Journalistiken kommer ALLTID att ha en viktig roll att fylla. Mediernas uppdrag som vakthund i samhället är av yttersta vikt.”

Orden tillhör Kate Marymont, vice vd på den stora amerikanska tidningskoncernen Gannett, som bland annat äger USA:s största tidning USA Today.

Uttalandet kan vara bra att påminna om i en tid då mediemarknaden är stadd i snabb omdaning. Nya tekniska landvinningar öppnar för nya sätt att rapportera, nya vägar att nå läsare och tittare, och nya intäktskanaler. Framför allt har användarna fått nya vanor.

Ibland förväxlas dessa förändringar med att det skulle vara någon slags kris för journalistiken. Det är fel. Tvärtom är intresset för just journalistik större än någonsin. I NSD:s fall har vi fler läsare än någonsin, och producerar mer innehåll än vad vi gjort förut. Papperstidningen har kompletterats med webbsajt, mobilsajt och appar.

Det är affärsmodellerna – intäkterna från medieinnehållet – som är den stora utmaningen. Stora amerikanska bolag som exempelvis Google är plötsligt en spelare på den norrbottniska annonsmarknaden. De gör nytta på sitt vis men bidrar inte med en rad journalistik från vårt län.

Jag har precis spenderat en vecka i USA, och försökt tyda trenderna på den amerikanska mediemarknaden. Tio studiebesök på fem dagar gav en hygglig insikt om hur små och stora mediehus resonerar. Glädjande nog kan jag konstatera att NSD och Norrbottens Media ligger bra till vid en snabb jämförelse. Mycket av fokus ligger på publiken. Vad vill läsarna ha, hur når man ut? Både artiklar och annonser får ett högre värde om de kan riktas mot rätt målgrupp.

Andra starka trender är satsningen på mobilläsning och webb-tv. NSD har en av de tjugo största mobilsajterna i dagstidnings-Sverige, och är i ständigt växande. Samtidigt har vi som tidigare aviserat en stor satsning på webb-tv på gång under våren. Rörlig bild blir alltmer en naturlig del av berättandet.

USA är knappast svaret på allt. Men i medievärlden har de ofta stått för viktig utveckling på den digitala sidan. I det sammanhanget är det fint att ligga jämsides.