Lena Callne: "3,1 miljoner kan vara vÀlinvesterade pengar"

PÄ söndag drar den igÄng. Almedalsveckan. MÄnga Àr dÀr. DÀribland en stor delegation frÄn Norrbotten. Vi Àr Ànnu fler som inte Àr dÀr. Det hindrar inte att vi har en bild av hur det Àr.

Lena Callne anser att den norrbottniska nÀrvaron i Almdalen Àr vÀl motiverad, förutsatt att de som Àr dÀr för att representera har klart för sig vad syftet Àr.

Lena Callne anser att den norrbottniska nÀrvaron i Almdalen Àr vÀl motiverad, förutsatt att de som Àr dÀr för att representera har klart för sig vad syftet Àr.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Krönika2019-06-28 09:24
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Att vara eller inte vara i Almedalen. Det Ă€r frĂ„gan. För riksdagspartierna Ă€r det förstĂ„s en sjĂ€lvklarhet. Men utöver det finns det nog inte en enda större organisation, företag, kommun, institut – eller medieföretag - som inte stĂ€llt sig frĂ„gan de senaste Ă„ren. Det som började med att Olof Palme höll improviserat möte frĂ„n ett lastbilsflak i Almedalen för 51 Ă„r sedan har vuxit till nĂ„got som Ă€r svĂ„rt att beskriva. I synnerhet för oss som inte varit dĂ€r.

Det hindrar förstĂ„s inte att vi gör oss en egen bild. Det raljeras om rosĂ©vinsdrickandet. Svenskar dricker rosĂ©vin i mĂ€ngder under sommaren. Jag har svĂ„rt att se att det inte skulle gĂ€lla under Almedalsveckan. Det som gör det lite extra intressant Ă€r förstĂ„s vem om bjuder vem under den hĂ€r veckan, men med rĂ„dande alkoholpolicy kan vi i alla fall kĂ€nna oss trygga med att vĂ„r ”Norrbottensdelegation” inte skĂ„lar för vĂ„ra skattepengar.

Om vi bortser frĂ„n journalisterna – dĂ€r jag kollegialt mĂ„ste tro pĂ„ den inre moraliska kompassen – sĂ„ Ă€r det inte nĂ„gon som hymlar med att Almedalen handlar om att pĂ„verka, lobba och förstĂ„s som en bonus inhĂ€mta kunskap. Det sker under tusentals seminarier som Ă€r arrangerade av intresseorganisationer. Seminarierna mĂ„ste vara kostnadsfria och öppna för allmĂ€nheten. MingeltillstĂ€llningarna Ă€r varken lika öppna eller kostnadsfria, men syftet Ă€r det samma. Knyta kontakter. PĂ„verka.

Det vÀcker alltid viss debatt nÀr det blir kÀnt hur Norrbottens medverkan ser ut i Almedalen. Eller snarare hur mycket pengar det kostar. 3,1 miljoner kronor som Region Norrbotten satsar sammanlagt under 2018 och nu 2019 i ett tvÄÄrigt projekt, kan förstÄs lÄta mycket. HÀlften Àr regionala utvecklingsmedel, hÀlften statliga medel.

Att göra en sĂ„dan utvĂ€rdering kan inte vara helt enkel. Hur vĂ€lbesökta Ă€r till exempel seminarierna? Fast Ă„ andra sidan, om inte seminarierna – som Ă€r ett alibi för att vara dĂ€r – Ă€r vĂ€lbesökta kanske det Ă€ndĂ„ skulle gĂ„ att pĂ„visa ett lyckat utfall. Tycka vad man tycka vill, men det kanske Ă€r över ett glas rosĂ© som ett kommunalrĂ„d eller en nĂ€ringslivschef etablerar den personliga kontakten med nyckelpersoner; en kontakt som faktiskt genererar en företagsetablering nĂ„gonstans i Norrbotten pĂ„ sikt.

Jag jobbade i 20 Ă„r som journalist hos P4 Norrbotten. Inte en endaste gĂ„ng övervĂ€gde vi att anvĂ€nda vĂ„ra begrĂ€nsade resurser till att ha en lokalreporter pĂ„ plats i Almedalen. Men kanske Ă€r det precis det vi borde ha gjort – för att belysa vad Norrbottens representanter faktiskt gör, hur deltagandet pĂ„ seminarierna ser ut och hur vĂ„rt lĂ€n beskrivs.

Min slutsats? Jag vÄgar pÄstÄ att 3,1 miljoner kronor frÄn Region Norrbotten kan vara vÀlinvesterade pengar. Det Àr svÄrt att hitta en liknande knutpunkt för politik, nÀringsliv och akademi. Men det förutsÀtter en sak: Att var och en som Àr med i delegationen, vare sig det Àr som tjÀnsteman, politiker eller underhÄllare, har mÄlet med veckan och varje enskild programpunkt solklart definierad för sig sjÀlv. Förvalta ert ansvar ni som Àr dÀr i Almedalen!

Det Àr ni som Àr vÄra representanter nu. Det Àr ni som ger bilden av Norrbotten och i bÀsta fall ser till att dagarna pÄ Gotland ger vÄr landsÀnde en skjuts framÄt.

Lena Callne

Efter 20 Är av direktsÀndning som programledare och producent hos P4 Norrbotten har hon klivit ut ur studion till en arbetstillvaro som sin egen chef inom media, kommunikation och event.

LĂ€s mer om