Den första skoter jag nÄgonsin satte mig pÄ var morfars Sno-Tric frÄn 1967. LjusblÄ, gul, ett klistermÀrke med stiliserad snökristall pÄ huven. Motorn, med en effekt bara just norr om en genomsnittlig modern stavmixer, kunde fÄ ivÀg skotern i fruktansvÀrda hastigheter runt 35 kilometer i timmen. Vilken profil det var pÄ mattan lÄter jag vara osagt men fÄ av kammarna var högre Àn tre millimeter.
Morfars Sno-Tric fick vi lĂ„na bĂ€st vi ville, Ă„tminstone frĂ„n den Ă„lder dĂ„ vi orkade dra igĂ„ng den. TillgĂ„ngen kom dock med ett förbehĂ„ll: NĂ€r â inte om â vi körde fast fick vi sjĂ€lva skotta loss skotern. Det har gett mig god förstĂ„else för vilka omrĂ„den som man lĂ„ter bli att köra pĂ„. Med en Sno-Tric frĂ„n 1967? Det Ă€r stort sett alla.
Dagens ungdomar saknar den kunskapen. Med moderna mattor, fullmatade motorer och förebilder frĂ„n sociala medier finns ingen förstĂ„else för vad som kan gĂ„ fel. Framför allt finns ingen som helst förstĂ„else för vad som gömmer sig under snön. Jag pratade med en bekant hĂ€romdagen, han var lite irriterad för att han hittat ett gĂ€ng buskörande tonĂ„ringar pĂ„ den Ă„ker han sĂ„dde in i höstas. Att köra med en gammal skoter ovanpĂ„ snötĂ€cket mĂ„ vara hĂ€nt â men att burka loss ordentligt med en ny maskin för dryga hundra tusen Ă€r direkt förödande. NĂ€r snötĂ€cket smĂ€lt bort kommer hans Ă„ker â som han investerat pengar, kraft och tid i â att se ut som om nĂ„gon testkört ett jordfrĂ€ssortiment kors och tvĂ€rs över den.
Och hÀr Àr problemet.
PĂ„ vissa marker spelar det ingen roll. Vissa markĂ€gare bryr sig inte. Men till syvende og sidst kommer man till slut till ett fĂ€lt som ser drömmigt ut â men under snön finns tallplantor, höstvete eller nĂ„got annat som nĂ„gon Ă€r rĂ€dd om. SĂ„ vad ska man göra?
Vet du inte med hundra procents sÀkerhet att markÀgaren tycker det Àr okej att du kör dÀr sÄ hÄller du dig pÄ leden.
Att det kört skotrar dĂ€r sedan innan Ă€r ingen ursĂ€kt, inget kvitto pĂ„ att det gĂ„r bra. Allt det hĂ€r fick jag lĂ€ra mig den hĂ„rda vĂ€gen â dĂ€rför att det var inte allt annat överskuggande att just jag hade roligt och kunde förverkliga mina drömmar.
Hur Àr det i dag?
I veckans NSD kunde vi lÀsa om det nya modet bland skoterkörande ungdomar. Trots hjÀlmtvÄng vÀgrar kidsen hjÀlm och kör istÀllet runt iförda hörselkÄpor. Varför? DÀrför att deras förebilder gör sÄ. Jag har ju sjÀlv barn, det Àr kul nÀr de har roligt, men att skicka ut mina ungar pÄ en maskin som med lÀtthet klÀttrar över 100 kilometer i timmen utan hjÀlm förefaller helt barockt.
Oavsett om det Àr deras djupaste och innersta önskan.
NĂ€r barnen inte ens kan â eller Ă„tminstone skiter i â de mest grundlĂ€ggande reglerna för var, nĂ€r och hur en skoter ska framföras kan jag inte se nĂ„gon annan lösning Ă€n att ta nyckeln ifrĂ„n dem.
Det Àr ju, om vi ska vara Àrliga, inte svÄrare Àn sÄ.
Sveriges befolkning har, via allemansrĂ€tten, möjlighet att vistas i samt i nĂ„gon mĂ„n till och med bruka skog och mark som nĂ„gon annan Ă€ger. Men med den möjligheten kommer ocksĂ„ ett antal skyldigheter. Man kör inte dĂ€r man inte fĂ„r. Man förstör inte det nĂ„gon annan Ă€ger. Man tar inte nĂ„gon annans grejer â för sitt eget höga nöjes skull. Sanningen Ă€r ju att alla vĂ„ra friheter â oavsett om det rör sig om jakt, fiske, skoterĂ„kning eller bĂ€rplockning â kan försvinna snabbare Ă€n du hinner sĂ€ga âskidlyftâ om markĂ€garna mĂ€rker att de förlorar mer Ă€n de tjĂ€nar pĂ„ det.
Om jag fÄr komma med en enda önskan inför pÄsken Àr det följande:
Bete er. Det hade Jesus gjort.