I helgen gick inte tågen i Norrbotten på grund av kylan av hänsyn till passagerarnas säkerhet. Tågoperatörerna vill inte bli stående med passagerarna mitt i skogen i tåg som snabbt blir utkylda, det är inte svårt att fatta. Av säkerhetsskäl erbjöds heller ingen ersättningstrafik med buss.
Operatörerna ville inte ens hänvisa resenärerna till Länstrafiken som under hela helgen körde sina bussar mellan Luleå och Kiruna enligt turlistan.
Norrtåg ansåg ju att det var för riskabelt för kunderna att åka buss, och om de då hänvisade till de bussar som faktiskt gick, så föll ju argumentet att det var för kallt för ersättningsbussar.
SJ säger att de erbjuder hotell när resenärer blir strandsatta på grund av inställda tåg, även om det beror på som nu, kyla.
Norrtåg hävdar force majeure.
Det betyder att när inställda tåg beror på faktorer de inte kan påverka, till exempel kyla, så betalar de inte för hotell till sina kunder.
När resenärerna kommer till en kal järnvägsstation som den i Luleå där det inte finns någon information om var de kan köpa mat eller var busstationen ligger så andas det inte service direkt.
Att de inte ens kan sätta sig någonstans är pinsamt.
De ståbänkar som erbjuds för vila är helt obegripliga, om än ett snäpp bättre än som det var tidigare, helt låst till vänthallen.
Jernhuset, som äger stationen, står bakom tilltaget med ståbänkar som ska göra stationen ogästvänlig för ovälkomna besökare.
Problemet är att den då också blir ogästvänlig för kunderna.
Turisterna jag pratade med i lördags fnissade och sade artigt att det varit kallt att sitta på stengolvet.
Jag har inte hört att Norrtåg och SJ protesterade när järnvägsstationen var låst eller över ståbänkarna som ersatte de vanliga bänkarna.
De verkar inte bry sig om hur deras kunder tas emot.
Det har "någon annan" gjort.
I detta fall Luleå kommun. För en kommun är det förstås av vikt att besökare känner sig välkomna.
Kommunen ska nu tillsammans med Jernhusen anställa cityvärdar.
Det viktigaste för tågresenärerna är förstås att ta sig till sitt resmål på ett trevligt och säkert sätt.
Men det är rimligt att resenärerna kan förvänta sig bra service. Det är att bry sig om sina kunder särskilt när man inte kan leverera det kunderna har betalt för.
Om SJ och Norrtåg vill ha tips kan de ta en promenad 200 meter från stationen till busstationen Loet.Där möts resenärer av en kundservice med öppettider fram till 19.00 på vardagar och till 15.30 på söndagar.
Kunderna får hjälp till rätt buss av resevärdar och guidning hur de ska ta sig vidare med lokalbuss eller till tåget.
Jag lämnar gärna tipset till kommunen och Jernhusen också.
Kommun har tydligen tidigare avvisat ett samarbete om resevärdarna med Länstrafiken, men läget kanske är annorlunda nu.
Anställ ytterligare resevärdar och utöka ansvarsområdet de 200 meterna ner till järnvägsstationen.
Det är väl bara att ringa och föreslå ett samarbete. Länstrafiken tar gärna en diskussion i frågan.