Spelbranschen visar vägen

Krönika2009-04-18 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det står nu klart för mig - för den svenska spelbranschen är Sveriges filmindustri en lekgård. Medan filmproduktionerna slåss om anslag och finansiärer står varje enskilt svenskt spel säkert förankrat på sin egen kommersiella bärkraft. Ett genomsnittligt svenskt spel har fyra till fem gånger så stor budget som motsvarande svensk film.
Samtidigt skryter den svenska filmbranschen om sina siffror. När jag pratar med olika representanter för spelbolag fnyser de över detta. För skillnaden är egentligen väldigt tydlig. När man bryter ner budgeten för Arn-filmerna - landets dyraste filmproduktioner någonsin - står det klart att filmerna enskilt inte ens når upp till en endaste av de tre senaste budgeterna som Grin haft för sina spel.
Spelindustrin i Sverige är internationell. Till Mirror’s Edge plockade Digital Illusions in manusförfattare från såväl den amerikanska tv-serien 24 som svenska dramer. Bo Andersson, vd på Grin, tror att en del svenska skådespelare och filmmakare i framtiden kommer att söka sig till spelbranschen.
När nästa generations konsoler släpps kommer kraven på mer cineastiska upplevelser att vara hög. Detta kommer att kräva att spelutvecklarna använder skådespelares rörelser och röster i större utsträckning än i dag.
Som det ser ut just nu går den närmaste vägen till Hollywood inte via den svenska filmindustrin utan via svenska spelutvecklare som Dice, Grin eller Starbreeze.
Läs mer om