Wiik: "Ge kungens apanage till Greta Thunberg

Kung i knasig hatt.

Kung i knasig hatt.

Foto: JONAS EKSTRÖMER

Krönika2020-01-05 14:30
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det Àr Är 2020.

Bada den tanken i ett par liter grubbleri och lÄt den marinera i hjÀrnkontoret ett slag.

Det kÀnns overkligt att se det skrivet framför sig. Eller hur? 20-20.

Till och med nÀr jag var riktigt, riktigt liten, pÄ 90-talet, sÄ svindlade det nÀr jag tÀnkte pÄ den siffran.

Man sÄg det framför sig.

2020 – dĂ„ skulle vi ha flygande bilar, robotar i varje gathörn, mĂ€nniskor och utomjordingar som gĂ„r hand i hand och en helt ny civilisation pĂ„ mars.

Och nu Àr vi faktiskt hÀr. Det angrÀnsar till en utomkroppslig upplevelse.

Jag vet att det troligen har sagts en ziljard gÄnger förut men vi lever i FRAMTIDEN.

Ja, vi lever i framtiden i mÄnga avseenden. Men lik förbannat sÄ dras vi fortfarande med monarki i Sverige.

Finns det nÄgot mossigare Àn kungar, drottningar, prinsar och prinsessor? Det vettetusan, alltsÄ. TillÄt mig att vara dramatiskt tveksam.

Vi avsĂ€tter alltsĂ„ skattepengar för att nĂ„gon gubbe ska fĂ„ strosa runt i dyra kostymer, lĂ€sa fel frĂ„n lappar och ”representera Sverige” i diverse sammanhang.

Det Àr ett övertramp mot allt vad det moderna samhÀllet innebÀr.

2019 uppgick den svenska kungafamiljens apanage till 141 miljoner kronor. Men enligt en tidigare granskning av ”monarkins verkliga kostnader” kom Republikanska föreningen fram till att siffran egentligen lĂ„g pĂ„ 1,1 miljarder kronor Ă„ret innan.

Och detta för att Sverige ska representeras av en vithĂ„rig, förvirrad farbror som bĂ€r knasiga hattar. 

Är det verkligen det som ska vara galjonsfiguren för det hĂ€r landet? Är det verkligen det som symboliserar Sverige bĂ€st?

Med anledning av att monarken huvudsakligen har ceremoniella och representativa uppgifter (och i min mening inte lyckas sÀrskilt bra med det) skulle jag vilja vÀga honom mot andra internationella representanter för Sverige.

TillÄt mig att slÀnga fram en enkel och tidsenlig jÀmförelse i rent PR-vÀrde för Sverige: Greta Thunberg.

Det sÀger sig sjÀlvt att det enorma avtrycket som Greta Thunberg gjort, dessutom med det primÀra syftet att göra vÀrlden till en bÀttre plats, inte ens befinner sig i samma solsystem som Carl XVI Gustafs dito.

Att hon blivit Time Magazine ”person of the year”, nominerad till Nobels fredspris och har 9,2 miljoner följare pĂ„ Instagram talar för sig sjĂ€lv. Skattepengarna hade lika gĂ€rna kunnat gĂ„ till henne. 

Och det finns oÀndligt mÄnga fler relevanta exempel.

Jag ska dÀrför nu ta mig friheten att lista ytterligare ett gÀng personer, vÀsen eller föremÄl som gör ett vassare jobb med att sÀtta Sverige pÄ kartan och dÀrmed helt enkelt förtjÀnar apanaget bÀttre Àn kungen.

1. Zlatan Ibrahimovic. Trist att behöva anvÀnda mig av Ärets mest vÀntade och torraste ordvits. Men det var öppet mÄl.

2. Den amerikanska godissorten ”swedish fish”. Finns den ens i Sverige? Tveksamt. Har den överhuvudtaget nĂ„gonting med Sverige att göra? Troligen inte. Men den Ă€r onekligen en PR-maskin.

3. HĂ€sten ”Bunting” som spelade ”Lilla Gubben” i Olle Hellboms filmatiseringar av Astrid Lindgrens ”Pippi LĂ„ngstrump”.

4. Zara Larsson. En vÀrldsstjÀrna i ordets rÀtta bemÀrkelse.

5. Anna Books viktresa. Vi har alla följt den, kastats mellan hopp och förtvivlan, grÄtit, skrattat och lÀrt oss att Àlska den.

6. Anna Books tandresa. Jag vet att ni ocksÄ sett hennes nya porslinskronor.

LÄt oss alla hoppas att apanaget tillfaller nÄgon av dessa under 2020.

Än Ă€r inte undrens tid förbi.