Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vår hemsida, nsd.se, slog nytt rekord förra veckan, med över 50 000 unika besökare. Vi är klart störst av alla tidningar i Norrbotten. Vi ligger nu på åttonde plats bland svenska lokaltidningar på nätet.<br /><br />Under slutspelen i ishockey och basket har vi kunnat bjuda våra webb-besökare på tv-inslag vid hemmamatcherna. Intervjuer före och efter matcherna och som enda lokaltidning kunde vi visa ett sammandrag av matchernas viktigaste situationer.<br /><br />Vi ska fortsätta med det och utveckla vår webb-tv i fortsättningen. Med TV 4 har diskussionerna om framtida samarbete inletts. Ett samarbete som blir till glädje för både NSDs läsare och TV 4s tittare. <br /><br />Efter att våra samarbetsplaner här i Norrbotten blivit kända har liknande diskussioner startat på flera håll runt om i Sverige.<br /><br /><br /><br />Just nu är det rätt rörigt här i tidningshuset. Vi bygger om. Första delen av ombyggnaden är klar. I måndags flyttade Annonstidningen in i en del av tidningshuset.<br /><br />För drygt ett år sedan övertog vårt och PTs dotterbolag Tryck i Norrbotten Annonstidningen från Tryckpoolen. Annonstidningarna i Luleå, Boden, Piteå/Älvsbyn och Östra Norrbotten drivs vidare enligt samma policy som tidigare. De verkar självständigt på marknaden och konkurrerar med övriga medier. <br /><br />Precis som NSD, Piteå-Tidningen och Tryck i Norrbotten samarbetar kring lokaler, administration och kundtjänst, ska Annonstidningarna dela lokaler, administration och kundtjänst med övriga bolag i vår företagsgrupp.<br /><br />TV 4 och Annonstidningen. Två exempel på hur världen ändras. Två konkurrenter på mediemarknaden som vi nu inleder ett visst samarbete med. Vi kommer att både konkurrera och samarbeta. <br /><br />Tanken är att vi ska fortsätta att arbeta självständigt, vilket bevarar mångfalden och valmöjligheterna för mediekonsumenterna i Norrbotten. Samtidigt vet vi att intäkter och kostnader gör att vi i framtiden kommer att få svårare att bevara de resurser som krävs för att klara vår höga ambitionsnivå. Därför måste vi samarbeta på vissa områden för att bibehålla och förbättra bredden och kvaliteten.<br /><br /><br /><br />Med Piteå-Tidningen har vi samarbetat i många år nu. Det senaste samarbetsprojektet är att vi gör Affärsliv tillsammans.<br /><br />NSD startade Affärsliv för åtta år sedan och det blev en omedelbar succé som fått många efterföljare. Från och med i år gör vi Affärsliv tillsammans med PT. Det betyder en ökad bredd både vad gäller redaktionella artiklar och annonser. Det betyder också en större upplaga. Med 65 000 exemplar är Affärsliv en av Sveriges största affärstidningar. Ännu ett exempel på hur samarbete kan ge våra läsare ännu mer och bättre information.<br /><br />I veckan kom nummer 50 av Affärsliv ut. När vi summerar Affärslivs historia kan vi konstatera att redaktionen besökt över 500 norrbottniska företag och gjort 500 ekonomiska affärsanalyser.<br /><br />I Affärsliv skildrar vi entreprenörerna och affärsmännen, deras idéer och framgångar. Den delen av verkligheten som inte uppmärksammas i den dagliga nyhetsjournalistiken. Vi skildrar näringslivet ungefär som vi skildrar sporten. Vi sätter fokus även på vinnarna och de som slår rekord.