En ny epok i NSDs historia

Luleå2007-08-18 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu går NSD in i en ny epok i tidningens historia.

Tidigare i somras presenterades planerna på fusionen mellan företagen NSD och Kuriren. Ett historiskt samgående.

I går presenterades hur det är tänkt att de nya verksamheterna ska organiseras vid personalmöten på NSD och Kuriren.

Tidningarna NSD och Kuriren blir kvar som två självständiga, konkurrerande tidningar med redaktioner som kommer att arbeta efter samma policy och med samma ambitionsnivå som tidigare.

Den NSD som ni läsare är vana vid och gillar, fortsätter att komma ut. Tidningen kommer att förändras, som den alltid har gjort för att följa med sin tid, fortsätta utvecklas och moderniseras. Vi ska både bevara de bra traditionerna och följa med i samhällsförändringarna. Vi ska försöka att även i framtiden göra den tidning våra läsare vill ha, med den kvalitet ni förväntar er.



Det är just för att säkra tidningarnas utgivning och ha råd med både kvalitet och utveckling som stora delar av företagen, det vill säga administration, försäljning, annonsproduktion, och IT förenas i ett nytt gemensamt bolag: Norrbottens Media AB. Tryckningen ska ske gemensamt i Tryck i Norrbotten, det bolag som nu trycker NSD och Piteå-Tidningen.

Alla verksamheter, även de två tidningarnas redaktioner, ska bedriva sin verksamhet i samma lokaler. Det innebär att både Norrbottens Media och Norrbottens Kuriren ska lokaliseras i NSD-huset.

Redan förra året döpte vi om NSD-huset till Mediehuset när Annonstidningen flyttade in här. Vårt hus kommer att bli Norrbottens mediehus med den största samlade medieverksamheten i länet, för att inte säga hela Norrland. Vi blir det näst största lokala tidningsföretaget i Sverige, endast Helsingborgs Dagblad är större.



Här i mediehuset kommer vi också att utveckla de nya verksamheter som ska komplettera papperstidningen och webben i framtiden.

Vårt mål är att erbjuda våra läsare så bra information och service som möjligt i de kanaler ni väljer att använda. Vi vill också ge våra annonskunder bra erbjudanden och bra service med de förbättrade och nya annonsprodukter som vi nu tar fram.

Ni som läser NSD och nsd.se kommer inte att märka av den omorganisation vi nu arbetar med. Däremot blir det stora förändringar för de anställda på de avdelningar som berörs. Tjänster kommer att försvinna och de som blir kvar kommer att få nya arbetskamrater och ny arbetsplats.

Jag hoppas att allt detta ska gå att genomföra på ett så bra sätt som möjligt för alla inblandade. Sedvanliga mbl-förhandlingar startar nu.



Att inte göra denna strukturförändring nu, när det är högkonjunktur och båda tidningarna har bra ekonomi, skulle ha medfört mycket större problem och smärtsamma omställningar för de anställda i framtiden. Och det skulle ha medfört sämre kvalitet och service för läsare och kunder.
Läs mer om